Håll Sverige Rent får ny logotyp – efter drygt 50 år
– Nedskräpning är en aktuell fråga, kanske mer aktuell än någonsin med våra nya konsumtionsbeteenden. Med vårt nya uttryck vill vi visa att alla kan vara med och påverka och också visa att skräpet finns överallt, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
Håll Sverige Rents symbol skapades 1962 av konstnären Billy Good, då kampanjen ”Håll Naturen Ren” startade. Symbolen visar en granskog som speglas i en klarblå sjö. Nu har dessa två färger integrerats och samtidigt öppnar Håll Sverige Rent upp logotypen, så att andra språk kan användas och även lokala anpassningar.
– Vi vill vara inkluderande och vi vill att alla som bor i Sverige, oavsett i stan eller på landet, ska vilja vara med i våra kampanjer. Genom att både kunna göra lokala och språkliga anpassningar tror vi att vi kan nå ut mycket bredare och få fler att sprida vårt budskap, säger Johanna Ragnartz.
Håll Sverige Rent har sedan 60-talet drivit kampanjer, och förra året deltog fler än 800 000 människor i Håll Sverige Rents stora skräpplockarkampanj. Håll Sverige Rent har också ett tätt samarbete med många kommuner.
Kontakt:
Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, johanna.ragnartz@hsr.se, telefon 076-941 01 89
Petra Holgersson, pressansvarig, petra.holgersson@hsr.se , telefon 072-5654405
Nyckelord
Kontakter
Petra HolgerssonKommunikationsstrateg
Tel:072-565 44 05petra.holgersson@hsr.seBilder
Dokument
Om
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Skräpdykskampen drar igång – nu rensas Sveriges vatten22.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu går startskottet för årets upplaga av Skräpdykskampen, en nationell insats som sätter fokus på det skräp som gömmer sig på havs- och sjöbottnar. Bakom initiativet står Håll Sverige Rent och Svenska Sportdykarförbundet, som uppmuntrar alla dykare och dykklubbar att delta genom att dyka, dokumentera och rapportera in det skräp de hittar.
Skräpet – en festmåltid för råttorna16.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vårsolen lockar fler människor ut på stan, och med uteserveringar och picknick ökar också mängden skräp i våra städer. Men det vi lämnar efter oss blir en festmåltid för en oönskad gäst – råttan.
Här är de bäst i Sverige på att engagera barn i skräpplockning14.4.2025 08:35:00 CEST | Pressmeddelande
Håll Sverige Rents stora Skräpplockardagar har varit i gång sex veckor och redan nu är nästan 600 000 personer anmälda, varav 500 419 barn. I Stockholm plockar nu drygt var tredje barn skräp, i Göteborg var fjärde och i Malmö var femte. Bäst av alla är de just nu i Arjeplog i Norrbottens län där 9 av 10 barn i åldern 1–16 år i kommunen plockar skräp.
Nya siffror: så mycket skräpar vi ner i Sverige8.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
I dag släpper Håll Sverige Rent sin årliga Skräprapport med ny statistik, fakta och analyser om nedskräpningen i Sverige. Rapporten följer trender kring nikotinskräp – fimpar, snus och vejps – samt lustgastuber, och granskar det förbjudna och reglerade skräpet, såsom plastkorkar, engångsmuggar och plastpåsar. Nya mätningar visar hur många skräp du passerar under en kilometers promenad till jobbet, och en djupdykning i skräpet på svenska stränder avslöjar alarmerande nivåer längs Västerhavets kust. LADDA NER SKRÄPRAPPORTEN 2025 - KLICKA HÄR
Håll Sverige Rent lanserar "Fräschify 3000" – ett aprilskämt om ett verkligt skräpproblem31.3.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fimpar, snus och godisförpackningar är inte bara en vanlig syn i svenska städer – det är ett miljöproblem som kostar samhället över en halv miljard kronor om året. Skräpet skadar djur, natur och får människor att känna sig mindre trygga och trivsamma i sin omgivning. Ändå är det många som låter bli att slänga sitt skräp i papperskorgen – ofta för att det känns för kladdigt och ofräscht att hantera. Därför lanserar Håll Sverige Rent den 1 april kampanjen Fräschify 3000 – en humoristisk kommunikationskampanj med ett allvarligt budskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum