11-årige Albin intervjuar partiledarna i Almedalen

För 15:e gången skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen. I år heter han Albin Holmström och är 11 år. Albin är laddad inför att ställa frågor till partiledarna.

11-årige Albin Holmström är Majblommans knattereporter i Almedalen 2019

Barnens röst i debatten

Albin Holmström har just slutat femman på Alléskolan i Visby. Han hade störst tur när klassen lottade fram Majblommans knattereporter. Uppdraget är att fråga ut Sveriges högsta politiker om barns rättigheter. Albin är jättetaggad, och lite pirrig inför att träffa partiledarna.

-        Det känns spännande att få träffa några av Sveriges mest kända politiker. Jag känner igen dem till utseendet, men ärligt talat har jag mer koll på själva partierna än på personerna, säger Albin som helst vill ställa frågor om skolan.

-        Ja, jag skulle vilja höra vad partiledarna tycker om ordningsbetyg. Är det bra för alla barn? Ger det oss bättre chanser i skolan eller blir det nya problem för barn? Gör det skolan bättre?

-        Vad tror du själv?

-        Det kan jag berätta efter politikerveckan!

Albin är en aktiv kille, som hinner med både kampsport, mountainbike och pingis efter skolan. Han gillar att Majblomman jobbar för alla barns rätt till en meningsfull fritid.

-        Ja, det är jättebra. Jag tycker att alla barn borde få hålla på med en valfri sport eller spela ett instrument. Så är det inte idag. Det kan hända att jag ställer frågor om det till politikerna.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

-        Albin kommer att föra barnens talan i Almedalen, och alltså ha ett av de viktigaste uppdragen på Majblomman. Vi vill involvera barn i frågor som är viktiga för dem. Vi är så glada för Albins insats.

Alla partiledarintervjuer publiceras Majblommans youtubekanal MajTV under politikerveckan.

Albin pratar gärna med media, och nås enklast via Camilla Holmström (förälder) på 070-3060523.

Pressbilder finns i anslutning till pressmeddelandet och på Majblomman Via TT.

Mer information fås på www.majblomman.se eller via

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708 – 742 713.

11-årige Albin Holmström är Majblommans knattereporter i Almedalen 2019
Majblommans knattereporter Albin intervjuar partiledarna i Almedalen 2019.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b