11 miljoner patientbesök i privat välfärd hotas i Stockholm

Omkring 11 miljoner patientbesök inom den privata vården i Stockholm skulle äventyras om Ilmar Reepalus välfärdsutredning blev verklighet.

Almega har kartlagt de privata alternativen inom Stockholms län välfärd via SCB:s utförarregister. Och den kartläggningen visar att bara i Stockholm drabbas 72 000 anställda och 30 000 äldre med privat hemtjänst eller privat särskilt boende om Reepalus förslag blir verklighet.

Med anledning av kartläggningen arrangerar Almega i dag en debatt mellan politiker från Stockholm. Debatten går att se via denna länk.

- Sammantaget berör det cirka 11 miljoner årliga läkarbesök samt övriga sjukvårdsbesök inom den privata vården och 125 000 elever inom friskolorna. Det här är det välfärdstapp som faktiskt riskerar att skada Stockholm men även drabbar alla de äldre, elever samt anställda inom den privata välfärdssektorn, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

- Nu måste diskussionen ändra fokus. Välfärden ska hålla en hög kvalitet och levereras till ett bra pris, oavsett om det är det offentliga eller privata vårdgivare som är huvudman. Kärnan måste vara att ge människor så mycket bra välfärd som möjligt för varje krona och där är de privata vårdgivarna en stor tillgång, säger Anna-Karin Hatt.

Det innebär att Stockholm riskerar ett omfattande välfärdstapp om Ilmar Reepalus förslag genomförs.

- Utredningens förslag skulle ha omfattande negativa konsekvenser för företag, anställda och brukare. Att möjligheten till drygt 11 miljoner läkar- och sjukvårdsbesök hotas bara i Stockholm är givetvis en stor sak, säger Anna-Karin Hatt.

Reepalu-utredningens förslag går i korthet ut på att lägga ett vinsttak på välfärdsföretag där maximal tillåten vinst blir sju procent av det operativa kapitalet. Eftersom majoriteten av alla välfärdsföretag inte äger sina egna lokaler och i balansräkningen har ett negativt eller lågt operativt kapital så innebär det för många företag ett krav på väldigt låg vinst eller i vissa fall krav på förlust.

Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega, menar att Socialdemokraternas beslut på kongressen tidigare i år om att man vill se en reglering för att ”stoppa vinstjakten” medför att kommuner och landsting måste ha en beredskap för kraftigt höjda krav och ökade kostnader för den offentliga välfärden.

- Privat välfärd är i dag så pass utbredd, väl fungerande och kostnadseffektivt att en reglering som den Ilmar Reepalus utredning föreslagit skulle få oerhört kännbara konsekvenser i våra kommuner, landsting och regioner. Många förskolor, skolor och vårdcentraler skulle försvinna vilket skulle sätta stor press på en redan ansträngd offentlig sektor, säger Ulf Lindberg.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.