Svårt att ordna apl-platser till elever i gymnasiesärskolan
– En bra apl kan bli en biljett in i arbetslivet för gymnasiesärskolans elever. Därför måste arbetsgivare, inte minst de offentliga, fundera på hur de kan ta emot fler elever. Dessutom visar vår uppföljning att skolorna behöver ännu mer stöd från kommunerna eller den enskilda huvudmannen när det gäller samverkan med arbetslivet, säger Anna Mannikoff, undervisningsråd på Skolverket.
Svårt att få apl att fungera
Sex av tio rektorer anger i Skolverkets uppföljning att det är ganska eller mycket svårt att ordna apl-platser som är relevanta för utbildningen. Men tillgången skiljer sig mellan programmen. Sämst är programmet för estetiska verksamheter och programmet för samhälle, natur och språk. Bäst är programmet för hotell, restaurang och bageri. Intervjuer visar att det finns en oro bland de som arbetar i gymnasiesärskolan för att det inte ska finnas mottagare för eleverna på arbetsmarknaden. Dessutom framför de önskemål om att fler offentliga arbetsgivare ska ta ett större ansvar.
Viktigt med bättre samverkan med arbetslivet
Det är skolans huvudman, alltså kommunen eller den enskilda huvudmannen, som ska samverka med det omgivande samhället för att utbildningen ska vara aktuell och ha en hög kvalitet, bland annat utifrån det lokala arbetslivets behov. På många skolor tar skolans huvudman bara ett begränsat ansvar för samverkan med arbetslivet. Men det finns även exempel på kommuner som tar ett stort ansvar och där det fungerar bättre.
Elever i gymnasiesärskolan minskar
Antalet och andelen elever i gymnasiesärskolan har minskat sedan 2010. Elevminskningen tilltog 2013 då gymnasiesärskolan reformerades. Elevkullarna har blivit mindre, men minskningen beror sannolikt även på att:
- elever med autism inte längre får tas emot i gymnasiesärskolan enbart på grund av diagnosen autism.
- introduktionsprogrammen i gymnasieskolan är ett mer uttalat alternativ för elever i gymnasiesärskolans målgrupp.
- kommuner efter tidigare kritik har förbättrat sitt arbete med att utreda om eleverna verkligen tillhör målgruppen.
- bestämmelserna för mottagande i gymnasiesärskolan har skärpts genom reformen, vilket innebär att det måste fattas nya beslut för elever som tidigare gått i grundsärskolan.
Viktigt att följa gymnasiesärskolans utveckling
Gymnasiesärskolan reformerades 2013 för att i större utsträckning likna gymnasieskolan. Det finns nu nio nationella program med yrkesinriktning. På dessa program ska eleverna ha minst 22 veckors apl. Det finns även individuella program. Läsåret 2014/2015 gick det cirka 7000 elever i någon av gymnasiesärskolans fyra årskurser.
– Vår uppföljning visar att reformeringen av gymnasiesärskolan innebär stora utmaningar för skolorna. Vi ser att det kan behöva finnas en ännu större flexibilitet i utbildningen för att den ska passa eleverna ännu bättre. Det är därför viktigt att uppföljningsarbetet fortsätter, särskilt när den första årskursen gått ut läsåret 2017/18, säger Anna Mannikoff.
Uppföljningen bygger på:
- den officiella statistiken om gymnasiesärskolan.
- en enkätstudie som skickades ut till alla rektorer som hade elever i den reformerade gymnasiesärskolan våren 2015. Andelen svarande var 84 procent.
- intervjuer i sex kommuner med förvaltningschefer, samordnare för gymnasiesärskolan, rektorer, lärare, studie- och yrkesvägledare samt kommunala tjänstemän som arbetar med mottagande och antagningen till gymnasiesärskolan. Inom denna intervjustudie genomförde Skolverket totalt 18 intervjuer med 46 personer. Dessutom genomförde en konsult på Skolverkets uppdrag telefonintervjuer med kommunala tjänstemän som arbetar med mottagande och antagning till gymnasiesärskolan i ytterligare 26 kommuner.
Ladda ner rapporten:
Gymnasiesärskolan – uppföljning och analys av 2013 års reformer. Ladda ner rapporten här.
För frågor kontakta
Anna Mannikoff, undervisningsråd på Skolverket, 08-527 333 18
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
