Ny rapport: Klimatskeptikerna gör comeback
Rapporten ”Varmare klimat – iskall nyhet?” har gjorts för tredje året i rad och bygger på en Retriever-analys av 150 000 artiklar om klimatförändringarna. Under 2016 publicerades 52 733 artiklar om klimatet, att jämföras med 54 122 under 2015.
Tematiskt gick klimatfrågan från att handla om enighet efter klimatmötet i Paris, till konflikt. Donald Trump förekom i 4 829 klimatrelaterade artiklar, vilket motsvarar nio procent av den totala klimatrapporteringen under 2016. Under november och december omskrivs han i var tredje artikel som tar upp klimatfrågan.
Antalet artiklar om klimatskepticism, som till exempel låter personer komma till tals som ifrågasätter klimatforskningen eller tycker att klimathotet är överdrivet, har ökat markant. Från 916 artiklar 2014, till 1 373 artiklar 2015 och 3 098 artiklar under 2016. Den stora ökningen förklaras främst av att Donald Trump nominerade klimatskeptiska personer till poster inom administrationen, men trenden är tydlig även på insändar- och debattsidor.
– Klimatskeptikerna fick betydligt större utrymme än tidigare år i svensk media. Framförallt på grund av Donald Trump. Hans kampanj, och sedermera seger, i presidentvalet gjorde att klimatskeptiska perspektiv åter fick stor synlighet i rapporteringen. På hemmaplan har SD gett utryck för liknande idéer och förslagit miljardnedskärningar inom klimatbudgeten, säger Henrik Brundin, vice vd för Vi-skogen.
Klimatet hamnar också i kläm i landsbygdsdebatten, visar rapporten. De klart mest engagerande klimatartiklarna handlar om jordbruk, glesbygd och dubbelmoraliska storstadsbor. Mjölkbonden Anette Gustawsons debattartikel ”Ni skyller på mina kor – och drar till Thailand”, fick klart flest delningar, kommentarer och likes.
– Klimatet har blivit ett slagträ i debatten om framtiden för landsbygden i Sverige. Det finns en liknande trend i USA där Donald Trump säger sig vilja skapa jobb genom ny utvinning av gas, olja och kol. Människors nutid står emot deras framtid. Vi måste hantera den här frågan varsamt, och försöka få med alla på omställningen mot en mer hållbar värld, säger Henrik Brundin, vice vd för Vi-skogen.
Fler resultat från Vi-skogens rapport ”Varmare klimat – iskall nyhet?”:
– En trend är att lokalmedier rapporterar mer om effekterna av klimatförändringarna. Under 2016 var det inte minst vattenbristen, som märktes på bland annat Öland och Gotland, som sattes i samband med klimatförändringarna. Även snöbrist och höjda havsnivåer avhandlades i medierna på detta tema.
– Politiker intar de 14 första platserna på listan över vilka svenskar som är synligast i klimatrapporteringen. Mest av alla syns Stefan Löfven, följd av Isabella Lövin. Näringslivet är inte särskilt synligt i rapporteringen.
– Med 1 257 artiklar tog Svenska Dagbladet återigen hem förstaplaceringen över tidningarna som skrev flest klimatartiklar under 2016. Det är dock cirka 400 artiklar färre än under 2015. Dagens Nyheter går åt motsatt håll och ökade antalet artiklar under 2016.
Om rapporten: Vi-skogens rapport görs för tredje året och baseras på en Retriever-analys av cirka 150 000 artiklar och inslag i svensk redaktionell media. Print, webb samt etermediernas nätupplagor under tidsperioden 1 januari 2014 till 31 december 2016 omfattas.
Rapportsläppet direktsänds av SVT Forum, och går att se i efterhand på http://www.svt.se/nyheter/svtforum/
Rapporten bifogas i sin helhet.
Nyckelord
Kontakter
Marcus Lundstedt, pressansvarig Vi-skogen
Tel: 070 107 43 17, e-post: marcus.lundstedt@viskogen.se
Ioanna LokebrattPressansvarig
Tel:+46 76 000 10 30ioanna.lokebratt@retriever.seDokument
Om
Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.
Följ Retriever
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Retriever
Retriever and Infomedia join forces to strengthen their presence in media monitoring and intelligence1.7.2024 13:37:50 CEST | Pressmeddelande
Retriever Group is merging with Danish Infomedia Group. The ambition is to create the necessary scale to continue to be able to offer competitive products to our customers.
Världspolitik bakom årets mest omskrivna personer25.12.2022 11:16:51 CET | Pressmeddelande
Rysslands president, Vladimir Putin är årets mest omskrivna person. Det visar Retrievers årliga mediemätningen som tas fram i samarbete med TT. Totalt har över 400 000 artiklar publicerats om Rysslands krig mot Ukraina och Putin är närvarande i var tredje.
Pandemin behåller sitt grepp om media22.12.2021 21:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetsteman som klimatet och organiserad brottslighet tar allt större plats i media. Sport- och kulturevenemang får topplaceringar tillsammans med heta inrikespolitiska händelser. Trots det rapporteras det fortfarande överlägset mest om coronapandemin. Det visar Retrievers och TT:s mätning över årets största nyhetshändelser.
Bygger vidare på framtidens analyserbjudande9.11.2021 13:33:17 CET | Pressmeddelande
Analys handlar inte enbart om data. Självklart är data en otroligt viktig förutsättning för bra analyser men mängden data vi idag har till vårt förfogande kan medföra andra utmaningar dvs hur vi ska tolka den och komma fram till rätt slutsatser.
Ny styrelse för medieanalysföretaget Retriever18.2.2020 14:05:49 CET | Pressmeddelande
Medieanalysföretaget Retriever får en ny styrelse. Förändringen är ett led i att förbereda bolaget för en ny fas med ökat fokus på tillväxt och internationalisering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum