E.ON Sverige AB

Fortsatt intensivt arbete med att reparera elnätet

Dela
Arbetet med att reparera elnätet i södra Sverige efter stormen Gorm, fortsatte under tisdagen med oförminskad styrka. Trots ansträngningarna ser det ut som att drygt 1 500 av E.ONs elnätskunder kommer att få spendera ytterligare en natt utan ström.

 - Vi känner verkligen starkt för dessa kunder, och vi sparar inga resurser i vår strävan efter att ge strömmen tillbaka så snabbt som möjligt till de drabbade kunderna. På vissa ställen ser det dock mer ut som ett gigantiskt hav av plockepinn, snarare än en ledningsgata, som tar frustrerande lång tid att reparera, säger Torbjörn Larsson, kommunikationsansvarig E.ON Elnät.

Efter nya beräkningar står det nu klart att cirka 80 000 kunder blev strömlösa i samband med att stormen Gorm drog in över södra Sverige i söndags kväll. Enligt SMHI uppmättes vindstyrkor på en del mätstationer som till och med överträffade stormen Gudrun 2005.

Svårast läge i sydöstra Götaland

Ett område som har mycket svåra skador på elnätet är östra Blekinge, södra Kronoberg och södra Kalmar län, där till och med hela nätstationer slagits sönder av nedfallna träd. Här kan kunder få vänta ända till på torsdag. Därför håller E.ON öppet informationskontoret i Jämjö och Tingsryd även under onsdagen mellan kl 7-19.

Många kunder har varit utan ström mer än tolv timmar och är därför berättigade avbrottsersättning. Det är dock inget kunderna aktivt behöver ansöka om.

- Det är viktigt att kunderna kontaktar vår Felanmälan för att anmäla sitt strömavbrott. Det hjälper oss i arbetet med felavhjälpningen. Man behöver dock inte ringa oss för att ansöka om avbrottsersättning utan det sker automatiskt, säger Torbjörn Larsson.

Kunder som ännu inte fått någon prognos kommer att få det under morgondagen.

Dubbla antalet strömlösa utan genomförda investeringar

Sedan stormen Gudrun har E.ON investerat 20 miljarder kr på att vädersäkra elnätet, framför allt genom att gräva ned ledningarna. Totalt har 33 000 km ledning vädersäkrats, vilket motsvarar en sträcka mellan Stockholm-Sidney tur och retur.

- Dessa satsningar har gett resultat. Enligt våra beräkningar skulle antalet strömlösa kunder efter stormen Gorm varit dubbelt så många, uppemot 160-170 000 strömlösa. Och vi fortsätter arbetet med att förstärka elnätet. Fram till 2020 investerar vi 12,5 miljard kronor på att modernisera elnätet, avslutar Torbjörn Larsson.

Varning för strömförande ledning

E.ON varnar allmänheten för att gå nära nedfallen elledning som fortfarande kan vara strömförande. Det är förenat med livsfara.

 

För mer information kontakta:
Torbjörn Larsson, Kommunikationsansvarig E.ON Elnät, 070-637 32 77

Felanmälan: Ring 020-88 00 22

Kontakter

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Bilder

Om

E.ON Sverige AB
E.ON Sverige AB
Carlsgatan 22
21120 Malmö

https://www.eon.se

Om E.ON Sverige

E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.

E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.

Följ E.ON Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

E.ONs hållbarhetsrapport: nettonollmål och ett robustare energisystem fortsatt centralt i energiomställningen6.5.2025 15:40:57 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför en omfattande elektrifiering, ett fördubblat elbehov och ökade krav på försörjningstrygghet. Samtidigt är målet nettonollutsläpp av växthusgaser. I E.ONs nya hållbarhetsrapport belyses vikten av samarbete – genom att arbeta tillsammans är det fullt möjligt att möta dessa utmaningar. Rapporten visar också att omställningen redan är i full gång.

E.ON om elområdesöversynen: Två elområden i Sverige – för kundernas och elmarknadens bästa29.4.2025 08:35:24 CEST | Pressmeddelande

Igår presenterades ett förslag på översyn av elområdesindelningen i Centraleuropa och Norden. Det är ett tekniskt arbete – men med mycket konkreta konsekvenser för företag, hushåll och investeringar i energiomställningen. E.ON hade önskat en större översyn än vad Svenska kraftnät föreslår och anser att ambitionen bör vara större områden, och att det i detta skede bör föreslås en övergång till två elområden. Det är det mest realistiska alternativet – och det bästa för kunderna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye