E.ON har tagit beslut om ersättning till Gorm-drabbade kunder
- Det är ett positivt besked i mörkret för våra drabbade kunder, säger Jakob Holmström, presschef på Eon och fortsätter; Kanske låter det som en självklarhet, men det finns en möjlighet för elbolag att istället räkna från det klockslag då det är säkert för våra montörer att börja jobba. I detta fall, med stormen Gorm, dröjde det på många håll upp emot tio timmar från avbrott till att vi kunde börja jobba.
Som kund har du rätt till ersättning om strömmen varit borta i minst tolv timmar. Ersättningen vid tolv timmars avbrott uppgår till 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, eller lägst två procent av prisbasbeloppet, det vill säga närmare tusen kronor.
- Jag rekommenderar alla att göra en felanmälan för att säkerställa att man kommer in i vårt system. Därefter behöver kunderna inte göra något aktivt för att få ersättning. Den betalas ut automatiskt inom ett par månader, säger Jakob.
Omfattande skador på elnätet
Vid 20-tiden på måndagskvällen hade 80 000 kunder fått strömmen tillbaka. Dessvärre återstår 10 000 strömlösa kunder och merparten av dessa riskerar att få spendera ännu en natt som strömlös.
- Jag lider med alla drabbade. Men vi har ett omfattande röjnings- och lagningsarbete, som tar tid, eftersom vårt elnät har fått betydande skador efter att mycket stora mängder stormfällda träd fallit över våra ledningar. Samtidigt har vi under dagen mötts av åtskilliga träd som spärrar vägarna vilket försenar arbetet för våra montörer då de måste såga sig fram för att komma till ledningarna, säger Jakob Holmström.
Fem informationskontor
Med anledning av att det utdragna reperationsarbetet öppnade E.ON fem informationskontor under måndagen. Allt med mål och syfte att stötta de fortfarande strömlösa kunderna.
- Färjestaden, Räddningsverkets brandstation
- Jämjö, Församlingshemmet
- Tingsryd, Medborgarhuset
- Broby, Församlingshemmet
- Svalöv, Kågeröds Bollklubb klubbhus
Kontoren är nu stängda för dagen men öppnar igen imorgon, tisdag, klockan 07:00. På informationskontoren erbjuder vår personal den senaste informationen om det lokala störningsläget. Då kommer vi dessutom kunna bistå med filtar, ficklampor och stearinljus, laddningsmöjlighet etc. som vi hoppas kan underlätta för kunder som fortfarande har strömavbrott.
För mer information:
För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.
Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22
Läs mer om avbrottsersättning!
Kontakter
E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.
Ann-Nina FinneHead of Corporate Communication & Public Affairs
Tel:+46 70 540 21 56ann-nina.finne@eon.seSirpa FranzénPresschef
Tel:+46 70 347 09 43sirpa.franzen@eon.seOm
Om E.ON Sverige
E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.
E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
Fossilfria maskiner i Malmös fjärrvärmeprojekt – E.ON och Akea i nytt hållbart samarbete17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Alla nya fjärrvärmeprojekt som E.ON bygger i Malmö ska genomföras med fossilfria maskiner och transporter. Det står klart när E.ON och ramavtalsentreprenören Akea nu är överens om att samtliga ramavtalsprojekt i Malmö ska drivas på HVO100, ett förnybart drivmedel som minskar koldioxidutsläppen med omkring 80 procent.
I dag invigdes ny ultrasnabb laddstation i Hultsfred – knutpunkt för elektrifiering av tunga skogstransporter16.12.2025 13:48:00 CET | Pressmeddelande
Hultsfred tar i dag ett viktigt steg för elektrifieringen av tunga transporter. E.ONs nya ultrasnabba laddstation ger skogsindustrin och regionala företag den infrastruktur som krävs för att ställa om från fossila bränslen till eldrift.
E.ON levererar flexibilitet till Svenska kraftnät – värmepumpar stabiliserar elnätet och sänker värmekostnader16.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON har genomfört sina första flexibilitetsleveranser till Svenska kraftnät från Sjölunda värmeverk i Malmö och Högbytorp kraftvärmeverk i Upplands-Bro. Genom att styra stora värmepumpar och ångturbiner upp och ned vid behov kan E.ON bidra till att balansera elnätet, samtidigt som fjärrvärmen produceras mer kostnadseffektivt.
E.ON justerar elnätsavgiften den 1 januari 20269.12.2025 11:31:29 CET | Nyheter
Sverige är mitt i en klimatomställning där efterfrågan på el ökar snabbt, fler kunder vill ansluta till elnätet och mer förnybar elproduktion ska få plats. För att möta behoven förstärker E.ON elnäten över hela landet. E.ON justerar därför elnätsavgiften vid årsskiftet. Justeringen varierar mellan 0 och 5,2 procent beroende på geografi och avtalsform.
E.ON ökar satsningen på flexibilitetsmarknader till 25 miljoner – och gör det enklare för fler att delta24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON fortsätter att bygga ut de lokala flexibilitetsmarknaderna i Sverige och avsätter 25 miljoner kronor för kommande vintersäsong, en ökning med fem miljoner kronor från i fjol. Samtidigt lanseras nya digitala funktioner som gör det enklare för nätkunder att delta och få betalt för att bidra till ett mer effektivt elnät.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
