E.ON Sverige AB

Slutspurten efter stormen Sven inledd

Dela
Under ytterst besvärliga förhållanden, med stormvindar på mellan 20 till 30 meter per sekund och inslag av regn och snö, lyckades EON under fredagen ge drygt 40 000 kunder strömmen åter. I takt med att närliggande län klaras av, flyttas nu resurserna mot Skåne, som är hårdast drabbat av stormen Sven.

- Nu lägger vi all kraft – ca 600 personer, drygt hundra maskiner och fyra helikoptrar – på att ge de kvarvarande omkring 2 500 kunderna strömmen tillbaka, säger Mattias Hennius, presschef E.ON Sverige.

Förutom arbetet i fält har E.ON placerat ut alla tillgängliga reservelverk, för att på så vis hjälpa de kunder vars ordinarie strömförsörjning inte kunnat lagas.

- Reservelverken har satts upp på strategiska platser för att de ska kunna försörja så många hus som möjligt, säger han.

 

Omfattande skador på lågspänningsnätUnder lördagen och söndagen sker merparten av felavhjälpningen på lokalnätet, dvs kunderna längst ut på elnätet. Lokalt är förödelsen stor, med stolpbrott, ledningsbrott och ett plockepinn av träd över ledningarna.

- Detta arbete blir alltid lite utdraget med tanke på att vi får in färre kunder per insats ju längre ut på nätet vi kommer. Men prognosen är att alla kunder, med enstaka undantag, kommer att ha strömmen tillbaka under söndagen, säger Mattias Hennius. 

Idag har E.ON sex informationskontor öppna på följande platser i Skåne:

·  Degeberga; Församlingshemmet, Skaddevägen 8A

·  Hörby; Kommunhuset, Ringsjövägen 4

·  Skurup; Kommunhuset, Stora Torggatan 4

·  Svalöv; Brandstationen, Onsjövägen 2

·  Tollarp; Frikyrkoförsamlingen, Betaniavägen 5

·  Ängelholm; Kommunhuset, Östra vägen 2

Informationskontoren är öppna under dagen, men kommer att avvecklas allt eftersom behovet avtar. Förutom att hjälpa kunderna med information om strömavbrottet, bistår även E.ON med filtar, ficklampor etc.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök E.ONs hemsida och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

För information om eller kontakt med informationskontoren, ring 040 – 25 55 40.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har knappt 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2012 cirka 39 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.

Nyckelord

Kontakter

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Dokument

Om

E.ON Sverige AB
E.ON Sverige AB
Carlsgatan 22
21120 Malmö

https://www.eon.se

Om E.ON Sverige

E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.

E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.

Följ E.ON Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

E.ONs hållbarhetsrapport: nettonollmål och ett robustare energisystem fortsatt centralt i energiomställningen6.5.2025 15:40:57 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför en omfattande elektrifiering, ett fördubblat elbehov och ökade krav på försörjningstrygghet. Samtidigt är målet nettonollutsläpp av växthusgaser. I E.ONs nya hållbarhetsrapport belyses vikten av samarbete – genom att arbeta tillsammans är det fullt möjligt att möta dessa utmaningar. Rapporten visar också att omställningen redan är i full gång.

E.ON om elområdesöversynen: Två elområden i Sverige – för kundernas och elmarknadens bästa29.4.2025 08:35:24 CEST | Pressmeddelande

Igår presenterades ett förslag på översyn av elområdesindelningen i Centraleuropa och Norden. Det är ett tekniskt arbete – men med mycket konkreta konsekvenser för företag, hushåll och investeringar i energiomställningen. E.ON hade önskat en större översyn än vad Svenska kraftnät föreslår och anser att ambitionen bör vara större områden, och att det i detta skede bör föreslås en övergång till två elområden. Det är det mest realistiska alternativet – och det bästa för kunderna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye