E.ON Sverige AB

Sex procent oroliga för strömavbrott

Dela

I dag är det tre år sedan orkanen Gudrun drog in över Sverige med 100 000-tals strömlösa hushåll som följd. Mer än hälften av svenskarna, 56 procent, tycker att elbolagen är bättre rustade för att klara elleveransen än tiden före orkanen Gudrun och bara sex procent uppger sig vara mycket eller ganska oroliga för kommande elavbrott. Det visar en undersökning bland 1 000 personer som E.ON låtit Sifo/ISI Wissing genomföra.

Samtidigt anser 46 procent av svenskarna att elbolagen inte gör tillräckligt eller känner sig tveksamma till vad elbolagen gör för att minimera riskerna för allvarliga avbrott. 

- I dag är E.ON mycket bättre rustat för en liknande händelse. De senaste tre åren har E.ON målmedvetet investerat i en tryggare elförsörjning. Exempelvis har vi grävt ned kablar i jorden och breddat elgatorna i våra väderkänsliga elnät med en hastighet av elva mil i veckan. Målet är att säkra så mycket som möjligt av de känsliga skogsområdena fram till 2010, säger Anders Olsson, VD E.ON Elnät Sverige AB.

32 procent tycker inte det är någon skillnad och bara en procent anser att bolagen är sämre rustade i dag. 41 procent anger spontant att de känner till att elbolagen gräver ned kablar.

Undersökningen visar också på en utbredd missuppfattning om vad investeringarna för tryggare elförsörjning i själva verket kostar för hushållen. 73 procent av de med uppfattning uppger att nätbolaget investerar 1 000 kronor per hushåll eller mindre. Den verkliga siffran för E.ON är 12 000 kronor per kund. Totalt investerar E.ON 12 miljarder fram till 2010 för att minska elavbrotten bland annat genom att gräva ner 17 000 kilometer ledning.

- Den här undersökningen visar att svenskarna börjar märka av de förbättringar som gjorts, elförsörjningen för E.ONs kunder har blivit tryggare. Men undersökningen pekar också på ett kunskapsglapp. Elbranschen kan bli bättre på att kommunicera om vilka åtgärder som görs för att minska elavbrotten, säger Anders Olsson.

Undersökningen visar också att svenskarna i viss utsträckning accepterar kortare elavbrott. Normalhushållet uppger att elavbrott som är fem timmar eller längre skapar allvarliga konsekvenser. På landsorten är dock acceptansen betydligt högre, där drar en lika stor majoritet gränsen vid åtta timmar eller fler. 
För ytterligare information kontakta Anders Olsson, VD, E.ON Elnät Sverige AB, telefon 0706 346811 eller Jan-Erik Olsson, Informationschef, E.ON Elnät Sverige AB, telefon: 0707 858 235

Läs mer om E.ONs arbete ”Krafttag” här: länk:
http://www.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=72947


Utsänt av:
E.ON Sverige AB
(publ)
Kommunikation
Johan Aspegren


www.eon.se

Kontakter

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Om

E.ON Sverige AB
E.ON Sverige AB
Carlsgatan 22
21120 Malmö

https://www.eon.se

Om E.ON Sverige

E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.

E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.

Följ E.ON Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye