1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade

Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.

1177.se vänder sig till alla Sveriges invånare medan UMO.se, tillsammans med den sexspråkiga webbplatsen Youmo.se, riktar sig till ungdomar. Det är därför viktigt att webbplatserna är tillgängliga och inkluderande för att alla, oavsett könstillhörighet, etnicitet, funktionsvariation och sexuell läggning.

Under 2022 genomgick redaktionerna RFSLs (Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter) utbildning för hbtqi-certifiering. Hbtqi-utbildningen tar utgångspunkt i normer kring kön och sexualitet och hbtqi-frågor, men metodiken innefattar både ett normkritiskt och perspektiv (handlar om hur olika diskrimineringsgrunder och maktordningar kan påverka varandra).

– Certifieringen har sin utgångspunkt i hbtqi-frågor, men utbildningen har lärt oss hur normer överlag kan begränsa. Genom att betrakta ett innehåll med ett normkritiskt perspektiv berörs även andra aspekter som inte faller inom ramarna för hbtqi, såsom etnicitet, ålder, funktionsvariation och religiös tillhörighet, säger Lennie Lindberg, sektionschef för redaktion invånartjänster på Inera.

Handlingsplan framtagen för ett kontinuerligt hbtqi-perspektiv på webbplatserna

Efter utbildningen har redaktionerna, tillsammans med RFSL, tagit fram en handlingsplan för hur redaktionerna kontinuerligt ska jobba med hbtqi-perspektivet på de tre webbplatserna.

Karl Yves Vallin, VD på RFSL Utbildning är glad över att kunna dela ut hbtqi-certifikat till 1177.se (nationella redaktionen), UMO.se och Youmo.se:

– Vi ser att detta är en viktig milstolpe då webbplatserna vanligtvis är de första kontaktpunkterna till vård och hälsa i Sverige. Det är därför avgörande att främja inkludering för alla, och genom HBTQ-certifieringen har verksamheterna visat ett stort engagemang för att se till att alla är välkomna och att ingen ska lämnas utanför.

Lennie Lindberg, sektionschef för redaktion invånartjänster på Inera. Lennie.lindberg@inera.se, tel 072-156 78 09.

Emmali Anséus, UMO. Emmali.Anseus@inera.se, tel 072-593 00 48.

Kristina Hedlund, kommunikationschef Inera. Kristina.hedlund@inera.se, tel 072-999 42 82

1177, Umo och Youmo är den del av Inera som är kommunernas och regionernas digitaliseringsbolag med uppdrag att utveckla välfärden. ​Inera har en unik position på marknaden; att vara den nationellt sammanhållande aktören för digitalisering inom kommuner och regioner. ​Vår uppgift är att skapa förutsättningar för samordning, förenkling och effektivisering av regionernas och kommunernas digitaliseringsarbete. Så att de i sin tur kan ge sina invånare en trygg och jämlik välfärd.