1177.se öppnar för ännu flera sätt att logga in

Nu är det möjligt att använda e-legitimationen Freja e-id för att logga in på 1177.se. Freja e-id kan utfärdas på distans utan att man behöver identifiera sig fysiskt. Det går också att använda Freja e-id plus, bank-id, mobilt bank-id och Telia e-legitimation. Anledningen till att en e-legitimation krävs är att inloggningen ska vara säker.

En viktig del i att minska smittspridningen av coronaviruset är tillgång till provtagning. I de flesta regioner går det att enkelt och smidigt beställa provtagning via 1177.se och få sitt provsvar den vägen. Men för att kunna logga in måste man ha en e-legitimation. Vårdnadshavare kan beställa provtagning för sina barn till dess de att fyller 13 år, men sen måste barnet ha en egen e-legitimation för att logga in.

För personer som inte har tillgång till bank-id har ett alternativ varit att använda Freja e-id Plus, som utfärdas av ett ombud efter att man har identifierat sig på plats.

Nu har 1177.se även godkänt Freja e-id för inloggning. Till skillnad från Freja e-id plus kan Freja e-id utfärdas helt och hållet på distans för alla personer från 8 år, om vårdnadshavare har godkänt det. Det enda som krävs är att man laddar upp en bild på en godkänd identitetshandling, som ett id-kort, pass eller körkort tillsammans med ett foto på sig själv. E-legitimationen utfärdas normalt inom 10 minuter.

– Freja e-id är en bra lösning för barn och de som kanske är sjuka och snabbt behöver kunna få tillgång till en e-legitimation för att beställa covid-19-tester, utan att behöva gå till ett fysiskt ombud, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.

1177.se ställer höga säkerhetskrav för inloggning. Det är därför e-legitimation krävs för alla användare. När man har loggat in får man tillgång till känslig information, som journalanteckningar, provsvar, diagnoser och vårdkontakter. Från att ett barn fyller 13 år kan inte vårdnadshavaren längre hantera barnets e-tjänster på 1177.se.

– Det har varit en lång diskussion med regionerna kring de här åldersgränserna, säger Sofie Zetterström. Men vi har bedömt att många unga i 13-årsåldern är mogna att hantera sina egna ärenden och sin egen information, utan att vårdnadshavaren har tillgång till den. Det handlar om att skydda ungdomars integritet.

Säker inloggning på 1177.se
För att logga in på 1177.se behöver du ha en elektronisk legitimation. Du kan använda bank-id, mobilt bank-id, Freja e-id, Freja e-id plus eller Telia e-legitimation.

Bank-id
Du kan installera bank-id på en mobiltelefon, surfplatta eller dator. Bank-id för mobiltelefoner och surfplattor kallas för mobilt bank-id. Bank-id kan du få om du kontaktar en bank. Bankerna har olika krav på din ålder men om du är under 18 år måste du ha tillstånd av vårdnadshavare. Läs mer på din banks webbplats om vad som gäller för dig. Läs om hur du beställer och kommer igång med Bank-id.

Freja e-id och Freja e-id plus
Freja e-id är en gratis, svensk e-legitimation. För att skaffa Freja e-id behöver du ha en smart mobiltelefon, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Är du under 18 år måste du ha tillstånd från din vårdnadshavare. För Freja e-id plus måste du identifiera dig fysiskt hos ett ombud, men Freja e-id kan du få på distans. Läs om hur du skaffar Freja e-id.

Barn och ungdomar från 13 år
Du som är 13 år eller äldre ska logga in på 1177.se med egen e-legitimation. Det måste vara en e-legitimation med hög säkerhetsnivå. Det räcker inte med ett Mobilt Säkerhets-id, som är en enklare lösning som bankerna kan ge ut till ungdomar. Här kan du läsa mer om de tekniska krav som gäller för att logga in på 1177.se.

Övrigt
Observera att det finns åldersgränser för vissa tjänster när du loggat in på 1177.se. Med Freja e-id kan du inte nå Läkemedelskollen.

Pressfrågor:
Yvonne Edenholm, pressansvarig
yvonne.edenholm@inera.se

Inera är ett hälso- och infrastrukturbolag som koordinerar och utvecklar digitala lösningar till regioner och kommuner främst inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Företaget ägs av SKR Företag, 21 regioner och 288 kommuner. Exempel på tjänster är 1177 Vårdguiden, Nationella patientöversikten (NPÖ), kunskapsstöd genom Vårdhandboken och ett landsomfattande nätverk genom Sjunet. De digitala lösningarna används av invånare, medarbetare och beslutsfattare. Idag utvecklar och förvaltar Inera ett 40-tal tjänster.