E.ON Sverige AB

E.ON effektiviseras för att möta marknaden och kundernas behov

Dela
Energimarknaden genomgår sin största omställning någonsin. E.ON befinner sig i en snabb förändringsfas för att anpassa företaget till nya hållbara energilösningar och nya förväntningar från kunderna. Omställningen påverkar samtliga kärnverksamheter i det nya E.ON: Energy networks, Customer solutions och Renewables.

E.ON är igång med att implementera en ny strategi. 2016 representerade ett år av transformation och anpassning till den nya energimarknad som håller på att formas.

Ett led i denna nya inriktning innebär att E.ON nu gjort ett avslut med den historik som företaget brottats med, vilket fick kraftigt negativ påverkan på 2016 års resultat. Primärt var det den framgångsrikt genomförda delningen och avknoppningen av Uniper samt uppgörelsen med den tyska staten i samband med utfasning av den tyska kärnkraften, som lett till stora avskrivningar.

Därmed blev 2016 en vändpunkt och ger nu E.ON möjlighet att fokusera på affärerna inom kärnverksamheterna – Energy networks, Renewables och Customer solutions.

Det har sedan flera år pågått ett omställningsarbete på E.ON och företaget är väl positionerat att ta en viktig roll i det nya energisystemet. Ett snabbare och mindre men mer flexibelt och mer kundnära företag är målsättningen. För Sverige innebär detta bland annat en kostnadsreducering med cirka 140 miljoner SEK från och med år 2018. Det kommer att medföra både kostnadsnedskrivningar och personalminskning.

I Sverige har E.ON målsättningen att bli ett helt förnybart och återvunnet energiföretag år 2025. Redan under det första kvartalet i år har E.ON fattat beslut om investering i en helt ny kretsloppsanläggning utanför Stockholm för produktion av biogas, el och värme. E.ON har också redovisat ett starkt ökande kundintresse för solenergilösningar och fattat beslut om att bygga Sveriges första oberoende lokala energisystem i Simris i Skåne.

E.ON förändras och utvecklas för att framgångsrikt möta marknaden.

Nyckelord

Kontakter

Om

E.ON Sverige AB
E.ON Sverige AB
Carlsgatan 22
21120 Malmö

https://www.eon.se

Om E.ON Sverige

E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.

E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.

Följ E.ON Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

E.ON investerar 60 miljoner i Graninge – nästa steg i historisk satsning på elnätet i Hammarstrandsklustret11.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

E.ON fortsätter sin omfattande utbyggnad av elnätet i Jämtland och Västernorrland. Nästa delprojekt i det så kallade Hammarstrandsklustret är nu i gång i Graninge. Investeringen uppgår till drygt 60 miljoner kronor och syftar till att öka kapaciteten, förbättra driftsäkerheten och skapa ett mer flexibelt elnät för framtidens behov.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye