Mariestads Ofiltrerad Export – en gömd juvel

Länge har bryggmästare Bengtsson velat lansera det öl som han anser är en gömd juvel.
– Jag är otroligt stolt och glad över att äntligen kunna lansera Mariestads Ofiltrerad Export. Det är en modern och smakrik lager som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det bästa sättet att beskriva den är genom att säga att den har samma karaktär som Mariestads Export, men med lite mer av allt.
Ett ofiltrerat öl känns igen på att det är naturligt opaliserande, med slöjor av jäst som finns kvar och bidrar med både smak och en halmgul färg. I Tyskland har man under lång tid serverat ofiltrerat öl direkt från fat på lokala barer och det kallas då ”kellerbier” (källaröl).
Mariestads Ofiltrerad Export är ett välbalanserat och distinkt lageröl, sprängfyllt med smak. Ölet är bryggt på pilsnermalt och münchnermalt, med humlegivor av Magnum, Perle och Spalter Select. Doften är fruktig och maltig, med inslag av citrus. Smaken är kraftigt maltig med en mild fruktighet och en bra och kraftig beska. För att balansera upp de kraftfulla aromerna har bryggmästaren valt att tappa Mariestads Ofiltrerad Export vid 5,8 %.
– I dag finns det en stor efterfrågan på smakrik och spännande öl hos svenska konsumenter. Eftersom Mariestads vill stå för njutning är vi stolta över att kunna presentera Mariestads Ofiltrerad Export, som blir ett väldigt bra komplement till våra övriga öl, säger Mikael Mossvall, produktchef för Mariestads.
Mariestads Ofiltrerad Export finns idag på flaska i Systembolagets beställningssortiment och även på fat på utvalda restauranger runt hela Sverige.
Om Mariestads
Mariestads Bryggeri grundades 1848 och började snabbt brygga sitt öl som tyskarna gjorde. Bryggeriet blev snart ett av Sveriges mest populära. I slutet av 1960-talet införlivades Mariestads i Spendrups bryggeri, som sedan 1980-talet återinfört flera uppskattade varumärken och produkter från det gamla Mariestadsbryggeriet. Först kom Export och sedan säsongsutgåvorna jul- och påsköl. De följdes av en årgångsporter, Old Ox och mellanölet Continental. Det senaste tillskottet är Mariestads Ofiltrerad Export.
Richard Bengtsson, chefbryggmästare, 070-215 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se
Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, 0707-74 60 89, mikael.mossvall@spendrups.se
Annika Molander, kommunikationsdirektör, 0733-55 06 16, annika.molander@spendrups.se
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

