Anna de Codorníu i blomsterskrud signerad Clara Hallencreutz

För första gången släpps en av Spaniens mest sålda premiumcava Anna de Codorníu i en limiterad design. Bakom designen står den svenska konstnären Clara Hallencreutz, känd för sina nyskapande konstverk som varvas av både pop, surrealism och geometrisk abstraktion. Ett återkommande inslag i hennes konst är blommor i olika konstellationer – både till färg och form. Det är också blomstermotiv som legat till grund för Anna de Codorníu limiterade design.
– I min konst använder jag ofta vardagliga objekt, såsom blommor, spagetti, godis etc., som byggstenar i min installation. Min studio är som en vit canvas och varje föremål representerar ett penseldrag. Blommor, som jag använt för Anna de Codorníus omslag, är naturens egna penseldrag. Jag har utgått från den vita originalflaskan och gjort ett subtilt mönster av vitt blomster som får symbolisera den levande och ekologiska drycken. Ett vackert inslag på vårens och sommarens dukade bord, säger konstnären Clara Hallencreutz.
Utökat designsamarbete med Richmond & Finch
Samtidigt som Anna de Codorníu släpps i en ny limited edition kommer Richmond & Finch att lansera en begränsad utgåva av sina populära Iphone skal i Claras Hallencreutz vackra blommönster. Även här är det första gången som Richmond & Finch inleder ett designsamarbete för sina modeaccessoarer. Clara Hallencreutzs blommönster passar väl in i den nya SS17-kollektionen som låtit sig inspirerats av årets stora blomstertrend. Denna designkollektion släpps samma dag som den limiterade utgåvan av Anna de Codorníu och kommer att säljas i utvalda butiker runt om i Sverige.
Om vinet
Anna de Codorníu är en premiumcava där druvan Chardonnay utgör större delen av blenden, vilket ger den en torr och elegant stil. Vinets doft är full av behagliga toner av tropiska frukter, som ananas, men även av citrus, grapefrukt och lime. Smaken är behagligt avrundad, torr och fräsch med inslag av citrus. Den eleganta smaken gör vinet lämpligt som aperitif och till lätta fisk- och skaldjursrätter. Varför inte till sushi, sashimi eller milt kryddad carpaccio? Anna de Codorníu är en av Spaniens mest sålda premiumcava och är sedan sommaren 2016 ekologisk.
Fakta: Anna de Codorníu Organic Brut
Ursprung: Spanien, Katalonien | Producent: Codorníu, Spring Wine & Spirits AB| Alkoholhalt: 11,5% vol | Art.nr: 736901 | Pris: 109 kr flaska 75 cl | Distribution: Systembolagets ordinarie sortiment. Den limiterade designen släpps i mitten av maj.
Läs mer om drycken här.
Nyckelord
Bilder

Om
Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 45 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.
Följ Spring Wine & Spirits AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spring Wine & Spirits AB
Language of Yes Grenache 2022 i tillfälligt sortiment16.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 25 april släpps 600 buteljer av Language of Yes Grenache 2022, skapad av den kultförklarade vinmakaren Randall Grahm. Randall hämtar sin inspiration från södra Frankrike och hyser en extra stor kärlek för druvorna från Rhône. I projektet Language of Yes undersöker han med minimalistisk vinifiering vad som händer när dessa druvor odlas i vingårdar längs Kaliforniens svala kust. Language of Yes Grenache visar upp druvans potential och kvalitet i ett transparent och modernt uttryck. Artikelnummer: 90123, 399 kr.
Ny etikett lyfter Smirnoff Ice Originals läskande citrussmak14.4.2025 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Smirnoff Ice Original får en uppdaterad etikett som ännu bättre förmedlar dess rena och uppfriskande smak med fruktiga toner av mogen citron. Den nya etiketten innehåller därför gula och blå inslag, för att illustrera dryckens isande, krispiga fräschör och solgula citrus. Artikelnummer: 1731, 22,90 kr.
Exklusivt Grand Cru-släpp från Philipponnat9.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 24 april lanseras 90 respektive 48 buteljer av de legendariska prestigecuvéerna Philipponnat Clos des Goisses 2015 och Philipponnat Le Léon 2015 i Systembolagets tillfälliga webbsläpp. Vingården Clos des Goisses anses vara Champagnes bästa sluttning och har använts för odling sedan 1600-talet. I år får champagneentusiaster även möjlighet att stifta bekantskap med en annan vingårdschampagne från Grand Cru-vingården Le Léon – ett anrikt vingårdsläge i Aÿ, vid gränsen till Dizy, i hjärtat av Champagne. Le Léon och Clos des Goisses anses tillsammans utgöra själva själen i det exklusiva vinhuset Philipponnats terroir. Philipponnat Clos des Goisses 2015, artikelnummer: 92481, 3 239 kr, Philipponnat Le Léon 2015, artikelnummer: 92560, 2 599 kr.
Spring Wine & Spirits och Strange Estate lanserar återvunnet vin19.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Hållbarhet och innovation är ledorden när Spring Wine & Spirits inleder ett samarbete med Strange Estate för att tillvarata och förädla överblivet vin – genom att skapa helt nya, välsmakande drycker. Under våren lanseras de första produkterna i samarbetet, där restaurangkunder får möjlighet att servera återvunnet vin i ny tappning – som läskande rosé och vit spritz på burk.
Namnbytet från Plantation Rum till Planteray Rum färdigställs under mars – rommen förblir densamma5.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Plantation Rum inledde sin namnevolution redan i januari 2024 då nya produkter succesivt började lanseras under det nya namnet Planteray Rum. På den svenska marknaden är nu namnbytet inne i sitt slutskede och namnet Planteray Rum implementeras slutgiltigt under mars månad. Vid månadens slut kommer hela produktsortimentet, inklusive storsäljarna Grande Reserve, 20TH Anniversary XO, Experience Pack, Pineapple och Isle of Fiji, att övergå till namnet Planteray Rum. Det nya namnet ska återspegla den populära och anrika romproducentens värderingar och engagemang för kvalitet gentemot alla romälskare världen över. Ingenting annat än namnet ändras, rommen är precis samma enastående rom som tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum