Tidningsutgivarna

Reklamskatten – tio år av riksdagstrots

Dela

För tio år sedan gav riksdagen regeringen i uppdrag att avskaffa reklamskatten – tio år senare är den fortfarande kvar. Dagens budgetproposition visar tyvärr att regeringen inte heller denna gång tänker fullfölja riksdagens uppdrag. 

- Att samtliga regeringar under tio års tid haft uppdraget, men aldrig gått från ord till handling är mycket anmärkningsvärt, säger TU:s vd Per Hultengård.

- I dagens ytterst tuffa situation för dagspressen är det dessutom mycket olyckligt med den snedvridning av konkurrensen som reklamskatten innebär. I praktiken är det 35 dagstidningar som betalar reklamskatt på sina annonsintäkter, medan konkurrenterna inom radio, tv, internet och direktreklam inte belastas alls, påpekar Per Hultengård.

- Det är nu hög tid att regeringen slutar trotsa riksdagen och avskaffar reklamskatten en gång för alla, avslutar Per Hultengård.

Fakta om reklamskatten 
Reklamskatten är en punktskatt på 3 procent av annonsintäkterna för alla periodiska publikationer, med ett grundavdrag på 50 miljoner kronor. Ytterst få gratistidningar och tidskrifter har dock annonsintäkter över 50 miljoner kr, så kvar att betala reklamskatt är i praktiken drygt 35 dagstidningar. 5-6 av dessa dagstidningar betalar hela två tredjedelar av reklamskatten.

TV, radio, internet och direktreklam betalar inte någon reklamskatt alls.

År 1972 instiftades reklamskatten i Sverige. Skatten var till en början en så kallad annonsskatt för dagstidningar. En utredning rekommenderade 1997 regeringen att avskaffa reklamskatten eftersom man menade att dess grundkonstruktion var ett omodernt och orättvist system för att ta ut skatt. Skatten avskaffades dock aldrig, annat än för direktreklam som sedan 1999 inte längre omfattas av reklamskatten. 

Den 10 april 2002 tillkännagav riksdagen för regeringen sin mening att reklamskatten bör avvecklas.

Vid frågor kontakta: 
Per Hultengård, vd TU 
070-815 75 29

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Nyckelord

Kontakter

Om

Tidningsutgivarna
Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)
111 34 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på LinkedIn!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

 

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande

Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye