Tidningsutgivarna

TU Platsannonsindex: Platsannonsering i morgonpress ökade med 85 miljoner 2011

Dela
Platsannonsvolymen i morgonpressen ökade under helåret 2011 med 11 procent, varav storstadspressen stod för 4 procent och landsortspressen 14 procent. Morgonpressens intäkter från platsannonseringen ökade därmed till mer än 900 miljoner under 2011. Dock varierade volymen kraftigt under året och minskade under sista kvartalet med 11 procent.

Platsannonseringen är den största rubrikannonskategorin för morgonpressen och utgjorde under 2010 mer än en fjärdedel av rubrikannonsintäkterna. Under 2010 omsatte platsannonseringen i den tryckta morgonpressen 815 miljoner, varav 283 miljoner i storstad och 532 i landsort. Det framgår av TU Rubrikannonsrapport 2010, ett årligt estimat av dagspressens rubrikannonsintäkter.    

- Ökningen under 2011 innebär att intäkterna från platsannonseringen ökade med ca 85 miljoner jämfört med 2010, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU. 

Platsannonseringen i storstad har historiskt sett avtagit snabbare vid konjunkturnedgångar än vad som skett på landsorten, men så är inte fallet nu. Landsortspressen tappar något mer än storstadspressen och minskar med 12 procent under sista kvartalet, jämfört med de tryckta storstadstidningarna som minskar med 9 procent. 

- 2011 präglas av konjunkturuppgång under första halvåret och finanskris under andra halvåret. Eftersom platsannonseringen är den mest konjunkturkänsliga rubrikannonskategorin var det väntat med ett tapp under sista kvartalet. Om konjunkturen fortsätter att växla så snabbt som skett de senaste åren, bedömer vi att platsannonseringen ökar igen hösten 2013, säger Fredrik Rogberg. 

TU Platsannonsindex bygger på rapporterad annonsvolym från ett 70-tal morgontidningar. Nedan visas den kvartalsvisa utvecklingen från och med 2008. 

För att se det här innehållet från tu.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Om du har frågor kontakta gärna Fredrik Rogberg, analyschef på TU, 070-957 40 32, fredrik.rogberg@tu.se

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Nyckelord

Kontakter

Om

Tidningsutgivarna
Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)
111 34 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på LinkedIn!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

 

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande

Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye