Mediekompass fördjupar samarbetet med nya myndigheten Statens medieråd
I dag lanserar Mediekompass och Statens medieråd ett nytt lärarmaterial som innehåller handfasta övningar kring de yngstas medievanor. Publiceringen sker samtidigt med lanseringen av Statens medieråd, en ny myndighet med uppdrag att stärka barn och unga i deras medieanvändning.
- I takt med att medieanvändandet kryper ner i åldrarna känns det viktigt att ta de yngstas mediekunnighet på allvar. Vi hoppas att det här lärarmaterialet ska vara ett steg på vägen, säger Ulrika K Engström, verksamhetsledare för Mediekompass.
Lärarmaterialet innehåller övningar som syftar till att inventera medievanorna i klassen och att få dem att reflektera kring sin medieanvändning. Det ger dem också möjlighet att själva vara medieuppfinnare och skriva och redovisa recensioner av webbplatser, dataspel och tv-program.
- Vi vill uppmuntra föräldrar, pedagoger och nära-barn-professionella att bejaka barnens nyfikenhet och kreativitet, säger Anki Dahlin, direktör för Statens medieråd. Vi ska verka för en ökad mediekunnighet så att barn bättre kan förstå, tolka och värdera och kreativt använda medier.
Lanseringen av den nya myndigheten och lärarmaterialet sammanfaller med Safer Internet Day, en dag som uppmärksammas i 65 länder för en säkrare användning av internet.
Lärarmaterialet presenteras i dag, tisdag 8 februari, kl 10:00, vid en presskonferens på Filmhuset, Borgvägen 1-5, Stockholm. Det finns även att ladda ner gratis på Mediekompass sajt.
Vid eventuella frågor krig lärarmaterialet vänligen kontakta: Ulrika K Engström, verksamhetsledare Mediekompass, tel: 076 527 46 34, e-post: ulrika.k.engstrom@tu.se ,
För mer information om inriktningen för den nya myndigheten, se www.statensmedierad.se eller kontakta: Martina Högberg, kommunikatör Statens medieråd: tel: 08-545 16 098 eller 070-30 88 098, e-post: martina.hogberg@statensmedierad.se
Om Mediekompass
Mediekompass (tidigare Tidningen i Skolan) är en icke-kommersiell och opolitisk verksamhet som har till uppgift att hjälpa skolan med undervisning om och med dagstidningar och andra medier. Bakom Mediekompass står TU (Tidningsutgivarna). På Mediekompass sajt för lärare, www.mediekompass.se/iskolan , finns konkreta verktyg för undervisning från förskola till vuxenutbildning, i praktiskt taget alla ämnen.
Om Statens Medieråd
Statens medieråd har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Medieutvecklingen ska följas och myndigheten fastställer också åldersgränser för biograffilm som är avsedd att visas för barn under 15 år. Statens medieråd driver även kampanjen Det unga internet, med stöd från EU:s Safer Internet Programme. För mer information, besök vår webbplats www.statensmedierad.se
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD
Tel:08-692 46 90jeanette.gustafsdotter@tu.seOm
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.
Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Följ oss gärna på LinkedIn!
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Offentlighetspriset 2025 tilldelas Lidingö stad9.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris 2025 tilldelas Lidingö stad för sitt innovativa sätt att med generativ AI använda ny teknik till att stärka öppenheten.
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
