Bilister ska inte behöva acceptera bristfälliga lösningar från biltillverkaren
Ofta väljer biltillverkare att åtgärda fel på nyare bilar genom särskilda servicekampanjer. Det är dock bilförsäljarna som har det köprättsliga ansvaret mot konsumenten. Det nya beslutet bekräftar att en åtgärd från tillverkaren inte ger vare sig bilhandlare eller verkstäder frihet från det ansvaret. Oavsett vad åtgärden omfattar så ska den vara fackmässig, varaktig och inte ge upphov till nya fel.
− Konsumentens reklamationsrätt är stark och tydlig. Även om en biltillverkare tycker att saken är ur världen har bilhandlare och verkstäder ett mer långtgående ansvar gentemot konsumenten, säger Milos Kosijer, tekniker på Motormännens riksförbund.
Felet på vissa modeller av Nissan Qashqai och Nissan Pulsar är att motorn riskerar att frysa vintertid. Nissans lösning var att skicka ut plastskydd till bilägarna att montera på bilens front vid svalare temperatur för att hindra kall luft från att ställa till med problem.
Enligt beslutet fann Allmänna reklamationsnämnden att åtgärden inte kan anses varaktig, samt att bilägaren inte är skyldig att medverka till avhjälpandet. Dessutom hade åtgärden gett upphov till ett nytt fel eftersom yttertemperatursensorn inte fungerade tillförlitligt när skydden satt på plats.
Nissans svar att alla garantier gäller även ifall de drabbade struntar i att montera skydden ansågs sakna betydelse, eftersom grundfelet ändå blir kvar hela bilens återstående livslängd.
− Motormännen anser att ARNs beslut innebär en trygghet för de bilköpare som har drabbats. De kan nu begära att köpet av bilen hävs. Konsumenter ska inte behöva acceptera en lösning bara för att tillverkaren anser att den är tillräcklig, eller för att bilhandlaren eller verkstaden hänvisar till detta. Avgörandet leder till att bilhandlare och verkstäder i vissa fall kan behöva kräva bättre åtgärder från tillverkarna, avslutar Milos.
ARNs vägledande beslut innehåller även en ny beräkning av nyttoavdraget, den summa som företaget får dra av på den ursprungliga köpeskillingen när bilägaren väljer att häva köpet. Avdraget, som ofta har baserats på såväl körsträcka som den tidsperiod ägaren har haft bilen, anges nu till en fast kostnad per mil. Tanken är att detta bättre ska spegla den faktiska nyttan, alltså körsträckan, och inte som tidigare möjlig nytta, tidsperioden.
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som prövar tvister mellan enskilda konsumenter och företag. 2016 kom det in 2 369 anmälningar inom Motor-området, som hade flest avgjorda ärenden av alla områden 2016. Konsumenten fick rätt i 46 procent av de avgjorda ärendena. Källa: statistik från ARN
Nyckelord
Kontakter
Milos KosijerTeknisk expert
Tel:070-829 69 38Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@motormannen.seLänkar
Om
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum