Tio år av släckta bilar ute i trafiken
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid.
– Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Från 2024 konstrueras bilar så att deras positionsljus också tänder bakljusen. Detta efter en regeländring på EU-nivå som kom till efter den hårda kritiken mot släckta bakljus i trafiken.
– Allt började för drygt tio år sedan då EU i ett försök att spara el krävde att alla nya bilar skulle kunna ställas in så att inte halvljuset – och därmed inte heller bakljuset –var på vid körning dagtid, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. Det var ett allvarligt felsteg som nu rättas till, men fortfarande påverkar trafiken.
Nya regler för typgodkända bilar i EU kommer även 2027. Då blir det krav på att alla positionsljus, så kallade Day Time Running Lights (DLR), också inkluderar bakljus.
Forskare på VTI har under hösten kommit med avgörande bevis på att släckta bakljus är farliga, även när sikten är god. Bland annat blir det lättare att avgöra om ett fordon är i gång eller inte. I ett experiment noterade Björn Lidestam att förare ökade avståndet med nio centimeter till parkerade bilar som hade baklamporna tända.
– Det spelar stor roll för trafiksäkerheten, säger Jacob Sidenvall. Släckta bakljus på en bil får den att se ut att vara parkerad och gör att andra håller mindre marginaler när de ska köra förbi.
Studien visar också på en stor skillnad i uppfattning och utfall bland svenska bilister. 87 procent av de tillfrågade anser att tända bakljus i trafiken är säkrast även under dagtid. 76 procent anger att de själva brukar köra med tända bakljus även i dagsljus. Samtidigt genomfördes fältstudier som visade att 82 procent av trafikanterna saknade tydligt påslagna bakljus.
– Det är en enorm skillnad mellan hur man uppfattar sig själv och hur det faktiskt ser ut i trafiken, säger Jacob Sidenvall. Nästan alla stör sig på släckta bakljus men väldigt många inser inte att de själva har glömt att slå på lyktorna. Det visar att problemet kommer att finnas med oss under lång tid, även om reglerna nu ändras.
För att undvika släckta bakljus måste inställningen för lyktorna vridas till påslaget halvljus. Att lämna vredet eller knappen på auto kan kännas smidigt men innebär i de flesta fallen att bakljusen förblir släckta under dagtid.
– Det är så många bilar som har den här sortens funktion, säger Jacob Sidenvall. För att komma åt problemet kommer det krävas återkommande informationskampanjer. Tio års bilproduktion med denna konstruktion innebär att bilarna är med oss under lång tid fram över. Man behöver göra det till en rutin att slå på halvljuset varje gång man sätter sig bakom ratten för att bidra till tydligare trafiksituationer för sig och omgivningen. Här kan bilbranschen ta ett ansvar och informera sina kunder i butiker och verkstäder, det är de som träffar bilisterna regelbundet.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 60 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum