Volkswagens laddboxkampanj gav fler eldrivna bilar

En kostnadsfri laddbox inklusive installation till ett kundvärde av cirka 17 000 kronor – det var startskottet i juli för Volkswagens satsning på att elektrifiera Sverige och få ut fler laddbara bilar på våra vägar.
Erbjudandet, som tagits fram i samarbete med Clever, har under hösten riktats till alla Volkswagen-kunder som köpt en laddbar bil – antingen ren elbil eller laddhybrid.
Kampanjen pågår som planerat till sista december men redan nu kan man konstatera att den varit framgångsrik.
− Från och med starten i juli har vi fram till nu beställningar på nästan 3 000 laddboxar. Merparten av dem har varit kopplade till laddhybriden Passat GTE som ju är Sveriges mest köpta supermiljöbil, säger Sten Forsberg och tillägger:
− Vår tes har hela tiden varit att just möjligheten att ladda hemma har varit viktig för dem som köper en laddbar bil. I det sammanhanget har vår laddboxkampanj passat perfekt.
Sten Forsberg är också väldigt nöjd med ett annat resultat av kampanjen. Regeringen har nämligen föreslagit att alla som installerar en laddbox hemma från och med 1 januari 2018 kommer att få ett ekonomiskt stöd för detta.
− Jag tror och hoppas att vår satsning har varit bidragande till detta beslut. Man kan säga att regeringen nu får ta över stafettpinnen när det gäller att öka antalet hemmaladdare.
Volkswagen, som redan idag har flera laddbara bilar i sitt modellprogram, och som 2020 med I.D.-serien lanserar sin nya helt elektriska plattform, kommer att fortsätta med kampanjen ” Vi elektrifierar Sverige ”.
− Inom kort väntar många spännande nyheter och jag är övertygad om att många kommer att bli överraskade över hur fort vi kommer att få se en utveckling mot en stor andel elbilar på våra vägar, säger Sten Forsberg.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige
År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Om
Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2024 levererade Volkswagen 4,8 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.7/ID.7 Tourer, ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2024 totalt 29 156 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Global storsäljare blir eldriven – Volkswagen ID. Polo på väg att bli produktionsklar15.12.2025 13:21:35 CET | Pressmeddelande
Nedräkningen till nya ID. Polo har startat. Fem månader före världspremiären har en vagnpark med nästan produktionsklara ID. Polo-prototyper kört de sista testkilometerna i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att uppnå högsta kvalitet och perfektion in i minsta detalj samt för att finjustera köregenskaperna.
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



