”Vi skulle kunna ha mycket intelligentare organisationer”

Alla organisationer kan betraktas ur hur väl samarbetet mellan individerna i organisationen fungerar. Det vi kallar mikrosystem. Vad är det som skiljer sådana grupper där samarbetet bara fungerar och där gruppen når fantastiska resultat, från de mindre framgångsrika grupper som inte utbyter kunskap och som mest skapar frustration? Författarna Philip Runsten och Andreas Werr använder sig av begreppet ”kollektiv intelligens” för att förklara skillnaderna mellan olika gruppers dynamik och framgång.
Framgångsrika grupper sätter målen gemensamt
– Ofta tänker vi att det är ledarens ansvar att skapa tydliga målsättningar och att kommunicera dem i organisationen. Men har ledaren alltid den nödvändiga överblicken och kunskapen för att sätta gruppens mål och arbetsätt? Vi menar istället att i de framgångsrika grupperna ses detta som en gemensam uppgift, där gruppmedlemmarnas olika kompetenser bidrar till målformuleringen, säger Philip Runsten.
Ledarskap utövas av både chefer och medarbetare
Enligt författarna har de mest framgångsrika grupperna en komplex bild av målsättningen och förhåller sig till en mängd olika syften och aspekter av uppgiften samtidigt. Det är enda möjligheten att kunna agera intelligent i en komplex värld. Kunskapen är distribuerad i gruppen och samtliga medlemmar behöver därför bidra med sin kunskap för att lösa uppgiften.
– För att föda denna kollektiva intelligens krävs en process- och relationsbaserad syn på ledarskap, där ledarskapet är distribuerat och utövas av både chefer och medarbetare. Vi behöver se på organisationsmedlemmarna som lagspelare med en utvecklad förståelse av samspel, samt ledarskapets och medarbetarskapets roll i det hela, säger Philip Runsten.
Så skapar du en arbetsgrupp med hög kollektiv intelligens
Organisationer som aktivt vill arbeta med sin kollektiva intelligens bör enligt författarna utveckla strategier för utvecklingen av fyra kollektiva förmågor:
- Reflektionsförmåga: att skickligt kunna växla mellan problemdefinition och problemlösning
- Relationsförmåga: att bygga relationer med öppet kunskapsutbyte och lärande
- Representationsförmåga: förmågan att se uppgiften utifrån olika perspektiv, utan att förlora varken överblicken eller uppgiftens hanterbarhet
- Integrationsförmåga: hur väl deltagarna i en grupp enskilt arbetar för att samordna sina kunskaper så att de gagnar hela gruppen
Boken ”Kunskapsintegration – Om kollektiv intelligens i organisationer” är utgiven av Studentlitteratur och vänder sig till ledare, medarbetare och HR-praktiker i moderna organisationer, såväl som till studenter på väg in i dessa organisationer.
Philip Runsten är idag ekonomie doktor och forskar vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har tidigare haft en karriär inom consulting och arbetat bl a för Accenture och Connecta. Philip är en av grundarna till konsultföretaget Influence som tränar företag och ledningsgrupper i ledarskap och effektiva samarbeten.
Andreas Werr är professor i management vid Handelshögskolan i Stockholm och chef för Center for HRM and knowledge work vid SSE Institute for Research. Hans forskning har fokuserat på olika aspekter av kunskapsarbete generellt och managementkonsultation specifikt.
Nyckelord
Kontakter
Susanne LundholmFörläggare pedagogik och skolledning
Tel:046-312121susanne.lundholm@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

