Ny bok belyser krishantering i Sverige

– Genom att studera kriser går det att tydliggöra och avskilja händelser i tid. Detta gör det lättare att sätta strålkastare på intressanta dynamiker i grupper, organisationer eller samhället i stort, menar bokens redaktörer Edward Deverell, Dan Hansén och Eva-Karin Olsson verksamma vid Försvarshögskolan i Stockholm.
Det har med denna utveckling i minne blivit allt mer uppenbart att förberedelser för och hantering av kriser och katastrofer numera är en färdighet som är nödvändig för politiker och praktiker på alla nivåer inom den offentliga förvaltningen.
– Det handlar inte alltid om akuta internationella kriser, utan alltmer om samhällssäkerhet, vardaglig politik och offentlig förvaltning i relation till kriser. Exempel på detta kan vara hur man organiserar krisprevention, hur man kommunicerar i kris och det efterarbete som sker i form av ansvarsutkrävande och inlärning, säger Edward Deverell, Dan Hansén och Eva-Karin Olsson.
Boken ger en översikt av krishanteringsfältet och vill stimulera till diskussioner kring relevansen av och utgångspunkter för fältet. Genomgående i boken presenteras fallbeskrivningar av verkliga händelser och faktiskt handlande. Bland annat diskuteras Göran Perssons ledarskap under tsunamikatastrofen och Findus agerande av den så kallade Hästköttskandalen.
– Vi har valt att levandegöra teorierna med empiriska illustrationer för att underlätta förståelsen för de teoretiska resonemangen, och för att väcka en nyfikenhet på den värld som omger läsaren. Det har tidigare saknats en bok på svenska som beskriver krishantering som ett vetenskapligt fält och belyser dess tvärvetenskapliga karaktär berättar bokens redaktörer.
Utöver studenter inom samhällsvetenskapliga utbildningar vänder sig Perspektiv på krishantering till alla som arbetar med eller som har ett särskilt intresse för kriser och oförutsedda händelser.
Om författarna:
Edward Deverell, Dan Hansén och Eva- Karin Olsson (red.) forskar och undervisar i statsvetenskap med inriktning mot krishantering vid Försvarshögskolan i Stockholm. Övriga författare är: Fredrik Bynander, Anne-Charlott Callerstig, Pär Daleus, Jesper Falkheimer, Anders Johansson, Kristina Lindholm, Lars Nord och Lina Svedin.
För beställning av recensionsexemplar, kontakta Pia Johansson, förlagsassistent pia.johansson@studentlitteratur.se
Nyckelord
Kontakter
Caroline Boussardfil.dr i statsvetenskap - Förläggare juridik och statsvetenskap
caroline.boussard@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

