2022 – ett starkt år för elbilen

Fordonsåret 2022 har präglats av flera externa faktorer. Efterdyningarna av pandemin, kriget i Ukraina och det ekonomiska läget har resulterat i såväl komponentbrist och långa leveranstider som prishöjningar samt osäkerhet både för konsumenter och företag. Även politiska reformer såsom förändringarna i bonus-malus systemet som skett i flera etapper och av olika regeringar under året har haft effekt.
- Det kärva utgångsläget har påverkat marknaden och totalt har antalet nyregistrerade personbilar minskat med drygt fyra procent under 2022 i jämförelse med 2021. I slutet av året har vi dock sett en viss lättnad i leveranskedjorna. Samtidigt är industrin fortsatt i obalans i leveranskedjorna med större efterfrågan än utbudet, vilket bedöms fortsätta även under nästa år, säger Sofia Linder, Mobility Swedens chefsekonom.
Totalt registrerades 288 003 nya personbilar under 2022, vilket kan jämföras med 301 006 under 2021. Mobility Swedens statistik visar också att andelen nyregistrerade laddbara personbilar ökat från 45 procent 2021 till 56 procent 2022. Samtidigt varierar utvecklingen för de laddbara, där antalet elbilar ökat med 65 procent medan antalet laddhybrider minskat med nära 15 procent. Årets starka elektrifiering bidrog till att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar, minskade med 22,5 procent, från 89,2 g/km 2021 till 69,1 g/km 2022.
- Vi ser en tydlig ökning av intresset för nya elbilar i Sverige, vilket bland annat beror på att modellutbudet ökat kraftigt och att det funnits styrmedel under del av året. Under 2022 var 33 procent av de nya bilarna en elbil, jämfört med 19 procent 2021. Det är en fin utveckling som placerar Sverige högt globalt, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.
Den tydliga elektrifieringstrenden 2022 går inte bara att hitta inom personbilssegmentet. Även andelen nyregistrerade lätta ellastbilar har ökat från 7,5 procent 2021 till 14,5 procent. Ser man till alla drivlinor har antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskat under året med nära fem procent i jämförelse med 2021.
För nyregistrerade tunga lastbilar är bilden dock motsatt då antalet ökat med drygt tre procent under 2022. För tunga lastbilar är elektrifieringen fortfarande i startgroparna. Andelen nyregistrerade tunga ellastbilar har ökat något i jämförelse med 2021, från 0,9 procent till 2,7 procent.
Det fordonsslag som ökat mest under året är bussar som ökat med drygt 70 procent, från 728 under 2021 till 1 240 stycken 2022. Andelen nyregistrerade elbussar är dock lägre jämfört med 2021, cirka 21 procent i förhållande till cirka 25 procent 2021.
Hur fordonsåret 2023 kommer att falla ut, både vad gäller volym och elektrifiering, kommer i hög utsträckning påverkas av såväl leveransförmåga, lågkonjunkturen som nya politiska beslut. Ett trendbrott sedan slutet av 2021 är att privatleasingen har varit pådrivande i elbilsregistreringarna. I kunddialogen har vi den senaste tiden sett en kraftig inbromsning i efterfrågan på privatleasing. Höjda räntor tillsammans med avskaffad klimatbonus ger en kraftigt höjd månadskostnad som framförallt slår hårt mot privatleasingen.
- För att inte tappa takten i elektrifieringen, hämma svensk konkurrenskraft och riskera att inte nå klimatmålen behövs nya åtgärder som stimulerar elektrifieringen för samtliga fordonssegment. Här för vi en dialog med regeringen och har tilltro till att de fattar de nödvändiga beslut som behövs, säger Mattias Bergman.
Det finns många osäkerhetsfaktorer som kommer att påverka fordonsmarknaden 2023, vilket medför att Mobility Swedens prognos för 2023 präglas av en hög grad av osäkerhet. Prognosen visar att antalet registrerade personbilar väntas uppgå till 290 000 nästa år. Av dessa väntas andelen laddbara fordon stå för 65 procent, fördelade på 40 procent el och 25 procent laddhybrider. För lätta lastbilar visar prognosen på 43 000 nyregistreringar under 2023, varav andelen eldrivna lätta lastbilar väntas utgöra 20 procent.
- Enligt prognosen för 2023 väntas en svag ökning av personbilsregistreringarna till följd av ökad leveransförmåga. Den höga tillväxttakten av laddbara bilar bromsar in. Men det kommer inte synas i registreringstatistiken förrän i slutet av 2023 pga de långa leveranstiderna, då registreringar avser köpbeslut tagna omkring nio till 18 månader tillbaka i tiden, säger Sofia Linder.
Nyregistreringar december 2022 – stark avslutning
Under december 2022 ökade personbilsregistreringarna med drygt 28 procent till 35 392. Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, av de totala nyregistreringarna uppgick till nära 75 procent, jämfört med 61 procent i december 2021. Det är både den högsta andelen och högsta antalet någonsin under en enskild månad, vilket även gäller elbilarnas registreringar som var orsaken till de höga nivåerna. Elbilarna stod för drygt 51 procent av månadens registreringar, 18 154, och laddhybriderna för drygt 23 procent.
Lätta lastbilar, högst 3,5 ton, ökade med drygt 45 procent till 4 050 och tunga lastbilar över 16 ton ökade med tolv procent till 607. 63 nya bussar registrerades, en minskning med drygt 54 procent. Andelen registreringar av eldrivna lätta lastbilar uppgick till drygt 27 procent, vilket är en ny toppnotering för en enskild månad. Under det fjärde kvartalet uppgick antalet eldrivna tunga lastbilar till 43, jämfört med 17 motsvarande kvartal 2021.
Sammanfattning av nyregistreringarna 2022, jämfört med 2021
--------------------------------------------------------------------------------------
Registreringsperioden för december omfattar registreringar från 1 till och med 30 december. Antalet registreringsdagar är lika många som i fjol. Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Nyregistreringar december 2022”.
Vid årsskiftena redovisas först preliminära siffror för december och helåret. Måndagen den 9 januari presenteras det definitiva utfallet.
Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, tfn 070-810 78 86 alt. mattias.bergman@mobilitysweden.se eller Sofia Linder, chefsekonom, tfn 070-425 37 41 alt. mail: sofia.linder@mobilitysweden.se
Nyckelord
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@mobilitysweden.seBilder
Länkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden (fd BIL Sweden) är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
-
• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 167 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 180 000 personer globalt, varav 65 000 i Sverige och har en global omsättning på 793 miljarder kronor.
• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 219 miljarder kronor vilket motsvarar nära 14 procent av den totala svenska varuexporten.
• Fordonsindustrin svarar för drygt 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Sänkt prognos: kraftig minskning av antal nyregistrerade personbilar väntas i år20.3.2023 09:02:34 CET | Pressmeddelande
Mobility Sweden justerar ner fordonsbranschens prognos för antalet nyregistrerade personbilar 2023 från den tidigare prognosen på 290 000 till 265 000. Nedjusteringen sker till följd av konjunkturläget, hushållens minskade köpkraft och effekten som borttagandet av klimatbonusen inneburit.
Uppdaterad länk: Fortsatt inbromsning på personbilsmarknaden i februari1.3.2023 15:55:58 CET | Pressmeddelande
Mobility Swedens registreringsstatistik för februari månad visar att antalet nyregistrerade personbilar fortsätter att falla kraftigt och att personbilskunderna minskat. Sänkningen av klimatbonusen från 1 januari, konjunkturläget och hushållens minskade köpkraft är de huvudsakliga förklaringarna.
Fortsatt inbromsning på personbilsmarknaden i februari1.3.2023 15:34:49 CET | Pressmeddelande
Mobility Swedens registreringsstatistik för februari månad visar att antalet nyregistrerade personbilar fortsätter att falla kraftigt och att personbilskunderna minskat. Sänkningen av klimatbonusen från 1 januari, konjunkturläget och hushållens minskade köpkraft är de huvudsakliga förklaringarna.
Ny fordonskampanj - Omställningen är på väg8.2.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag lanserar Mobility Sweden, Transportföretagen och MRF (Motorbranschens Riksförbund) kampanjen ”Omställningen är på väg”. Över tid har motorfordonen utvecklats och anpassats efter hur samhället förändrats. På så sätt har de under lång tid haft en självklar plats i Sverige och i människors vardag. Just nu är fordonsindustrin inne i en grön omställning och jobbar för att minska sitt avtryck på klimatet.
Fordonsindustrin inför en ny energimärkning av lätta fordon3.2.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag lanserar Mobility Sweden en ny energimärkning av lätta fordon. Energimärkningen syftar till att underlätta för konsumenter att informera sig om lätta fordons bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Märkningen är framtagen av Mobility Sweden och dess medlemmar och bidrar till den gröna omställningen som fordonsbranschen är mitt inne i.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum