Dramatisk seger för Porsche på Le Mans

Framgången är den 18:e totalsegern för Porsche i världens hårdaste biltävling. En av världens mest eftertraktade troféer hamnar för andra året i rad i Porsches huvudkontor eftersom Porsche är både rekordhållare och titelförsvarare. 2015 vann Porsche 919 Hybrid med förarna Earl Bamber (NZ), Nico Hülkenberg (DE) och Nick Tandy (GB). Porsches första seger i Le Mans daterar sig tillbaka till den 14 juni 1970 då Hans Herrmann och Richard Attwood vann i en 917 KH Coupé.
Den andra Porsche 919 Hybriden med nummer 1, som delades mellan världsmästarna Timo Bernhard (DE), Brendon Hartley (NZ) och Mark Webber (AU), tvingades till ett långt stopp för reparation under natten men kämpade sig tillbaka och slutade på 13:e plats.
I LMP1-klassen blev den femma. Porsche fick i Le Mans 71 poäng till konstruktörsmästerskapet i FIA World Endurance Championship (WEC). I Le Mans delas två gånger så många poäng ut som i de övriga åttatimmars-loppen i mästerskapet. Porsche leder konstruktörsmästerskapet med 127 poäng före Audi (95) och Toyota (79). I förarmästarskapet har Dumas, Jani och Lieb nu 94 poäng och en ledning med 39 poäng.
Porsche efter lunchtid på söndagen
Marc Lieb gjorde en stark fyrdubbel stint och ledde tidvis i Porsche 919 Hybrid nummer 2 innan han lämnade över bilen till Neel Jani klockan 11:50 efter 331 varv. Schweizaren tankade efter varv 345, 359 och 373. Efter 381 varv gick han i depå på grund av smygpunktering och då, i loppets slutskede, verkade en andraplats vara det bästa möjliga resultatet. Då stannade den ledande Toyotan längs banan, precis före sista varvet.
Systerbilen med nummer 1 som ledde i loppets inledning, men tappade 39 varv efter att vattenpumpen havererat klockan 23:13, kördes av Mark Webber klockan 11:20 när den tillryggalagt 285 varv. Webber tankade efter 298 och 311 varv. Efter 324 varv lämnade han över till Timo Bernhard som gjorde ett sista tankstopp efter 337 varv och tog bilen i mål på trettonde plats efter att ha kört 346 varv.
Citat efter loppet
Fritz Enzinger, Vice President LMP1:
- Först av allt vill jag utrycka min respekt för den sensationella prestation som Toyota gjorde i tävlingen. Det var bra kämpat av dem. Strax före slutet hade vi ställt in oss på en andraplats tills vi plötsligt kunde ta vår andra seger i rad i Le Mans. Jag vill tacka vårt team i Weissach, vårt team här i Le Mans och alla anställda i Porsche och alla fans som stött oss här.
Andreas Seidl, Team Principal:
- Först av allt känner vi för våra kollegor och vänner från Köln. Att förlora ett så bra race på det här sättet på sista varvet är något man inte vill önska sin värsta fiende. Men sådan är sporten med alla med- och motgångar och det är också därför vi älskar den. Det var en seger vi fick kämpa för. Vi tvingades sätta Toyota under press och körde för fullt hela racet. Våra förare var också pressade. Ledningen skiftade extremt ofta. Alltsedan vi började utvecklingen och förberedelserna av 919 Hybrid har vi presterat väl. Detsamma gäller kollegorna hemma i Weissach och hela tävlingsteamet.
-Lika glad som jag är för förarna i bil nummer 2, lika synd tycker jag om killarna i bil nummer 1. Om de inte tvingats till den långa reparationen hade de också kunnat vara med och slåss om segern. Att vinna Le Mans är höjdpunkten på säsongen och det är svårt att förstå att vi gjort det två gånger nu i vad som är vårt tredje år. Nu ser vi framåt. Vi fick många poäng här och nu vill vi också försvara båda mästerskapstitlarna.
Förarna i bil Porsche 919 Hybrid nummer 1
Timo Bernhard (35 år, Tyskland)
(9 lopp: totalsegrare 2010, totaltvåa 2015, klasseger GT 2002)
- Grattis till vår systerbil och Porsche-teamet, det var en välförtjänt seger. De kämpade om ledningen i 24 timmar och var mycket nära på slutet. Naturligtvis tycker jag synd om alla i Toyota-teamet. Att förlora ett race på det sättet är brutalt. Men vi hade inte heller tur och jag tycker också synd om Mark, Brendon och våra mekaniker. De var outtröttliga och gjorde ett fantastiskt jobb för att fixa vår 919 Hybrid så att den kunde fortsätta. Vi hade en del otur i år och måste lära oss att hantera det. Vår bil var verkligen snabb, vi kunde lätt hänga med ledarna och vi vann åtminstone fler poäng till konstruktörsmästerskapet. Nästa år kommer vi tillbaka. Jag ger inte upp och vill vinna här med Porsche.
Brendon Hartley (26 år, Nya Zealand)
(4 lopp, totaltvåa 2015)
- Under de sista passen var det viktigt för förarna att få körtid för att samla poäng. Vår Porsche kändes verkligen bra, men vi var alla litet upprörda över problemen vid hade tidigare. Alla i teamet visade kämpaglöd och vi höll fingrarna korsade för systerbilen.
Mark Webber (39 år, Australien)
(4 lopp: totaltvåa 2015, deltog inte 1998 och 1999)
- Jag är mycket stolt över teamet och stolt över mekanikerna som jobbade så hårt. Det är en ära att få köra Porsche i Le Mans igen. Det var inte vår dag, vi hade otur med vattenpumpen. Det var detstora problemet för oss och gjorde att vi förlorade mycket tid. Men Timos och Brendons körning var häftig. På slutet bad vi alla för bil nummer 2 och naturligtvis är jag glad över deras framgång och över Porsches. Men det som hände Toyota idag, det är verkligen svårt att acceptera och man känner för dem.
Förarna i Porsche 919 Hybrid nummer 2
Romain Dumas (35, Frankrike):
(15 lopp: totalseger 2010, 3:e plats totalt 2007, 5:e plats totalt 2015, klasseger GTE 2013)
- Visst tycker vi synd om Toyota. Det var en fantastisk tävling, men naturligtvis, om man får chansen att vinna Le Mans säger man inte nej tack. Just nu är det omöjligt att fatta vad som hände nyss. I år var varvtiderna något sämre på grund av förändringar i reglementet.
Neel Jani (32 år, Schweiz)
(7 lopp: varvrekord på träningen och 5:e plats totalt 2015)
- Jag tycker jättesynd om Toyotas förare. Jag tror att alla tävlingsförare vet hur det här känns. Men jag har ändå inga ord för att beskriva hur det är att vinna 24-timmars på Le Mans. Det är overkligt. Men vi gjorde en mycket bra tävling med mycket få misstag och vi pressade bilen maximalt. Den här segern är verkligen mycket speciell.
Marc Lieb (35 år, Tyskland)
(10 lopp 5:e plats totalt 2015, klasseger I GTE 2013, GT2 2010, GT 2005)
- Det var inte någon lätt tävling med tanke på trafiken och långsamma zoner. Det sista fyrdubbla passet var verkligen på gränsen. Också de tre första passen var svåra med omkörningar och mycket trafik och stora risker. På slutet var jag dessutom tvungen att spara bränsle och särskilt framdäcken började ta slut. Jag gav allt jag hade och nu tror jag att jag måste smälta intrycken av allt som hände idag.
För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel 46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)70 165 18 40andreas.lundberg@porsche.seBilder
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Tre unga tjejer utvalda till Porsche Sveriges och Mikaela Åhlin-Kottulinskys gemensamma satsning Race Apprentice 202514.3.2025 09:00:53 CET | Pressmeddelande
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallyföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt med ambitionen att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Tre unga talanger är nu utvalda.
Porsche i Sverige 75 år!4.2.2025 15:05:38 CET | Pressmeddelande
Porsche i Sverige fyller 75 år. Generalagenturen säkrades våren 1950 efter korta förhandlingar mellan Scania-Vabis och Porsche-Konstruktionen. Den första bilen, en handbyggd Porsche 356 Coupé, importerades den 11 maj samma år. Sverige blev därmed en av de första exportmarknaderna i världen för Porsche.
Porsche Sverige och Mikaela Åhlin-Kottulinsky satsar på kvinnlig återväxt inom motorsporten20.1.2025 09:00:26 CET | Pressmeddelande
Under en lång karriär inom olika motorsportdiscipliner har Mikaela Åhlin-Kottulinsky flera gånger stått på prispallen och tävlat sida vid sida med flera av sportens största namn. Nu vill hon tillsammans med Porsche ge tillbaka till sin idrott med en satsning som uppmärksammar motorsport och skapar en väg in för unga tjejer som drömmer om en karriär inom racing.
Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S8.1.2025 14:10:04 CET | Pressmeddelande
Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.
Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum