Porsche 718 Cayman med fyrcylindrig turbomotor

718 Cayman har samma fyrcylindriga turboladdade boxermotor som 718 Boxster. Det innebär att för första gången har coupén och roadstern samma motoreffekt. Basversionen har en tvåliters motor med 221 kW (300 hk). S-modellens 2,5-litersmotor utvecklar 257 kW (350 hk). Det är 18 kW (25 hk) fler jämfört med föregående modeller och bränsleförbrukningen ligger på 5,7 – 8,1 liter per 100 km enligt NEDC.
De nya motorernas höga vridmoment lovar att 718 Cayman blir rolig och smidig att köra även vid låga motorvarv. Tvålitersmotorn i 718 Cayman har upp till 380 Nm vridmoment (90 mer än tidigare) och det finns tillgängligt mellan 1 950 och 4 500 varv per minut. 2,5-litersmotorn i 718 Cayman S har ett turboaggregat med variabel turbingeometri (VTG), en teknologi som hittills endast använts i 911 Turbo.
I 718 Cayman S har VTG-turbon dessutom för första gången en wastegate-ventil. Motorn utvecklar upp till 420 Nm (50 Nm mer än tidigare) mellan 1 900 och 4 500 varv per minut. För föraren innebär det mer kraft vid alla varvtal. 718 Cayman med PDK-låda och tillvalet Sport Chrono-paket accelererar från noll till 100 km/tim på 4,7 sekunder. 718 Cayman S gör samma sprint på 4,2 sekunder. Toppfarten för 718 Cayman är 275 km/tim och 718 Cayman S kan nå 285 km /tim.
Nytt chassi
När det gäller köregenskaper följer de nya 718-modellerna i spåren från de klassiska 718-bilarna.Tack vare sin smidighet vann de historiska mittmotorbilarna ett stort antal tävlingar på 1950- och 1960-talen, till exempel Targa Florio och Le Mans.
I det helt omgjorda chassit till 718 Cayman har karossens vridstyvhet förbättrats, fjädring och krängningshämmare är hårdare och stötdämparna har setts över. Styrningen är tio procent mer direkt, vilket gör bilen kvickare och roligare att köra. Bakhjulen som nu är en halv tum bredare ökar, tillsammans med nyutvecklade däck, väggreppet i sidled och ger därför ökad stabilitet vid kurvtagning.
Tillval som Sport Chrono-paket och Porsche Torque Vectoring (PTV) gör det möjligt att ytterligare skräddarsy 718 Caymans sportiga karaktär. Ett annat tillval är PASM med tio mm sänkt kaross och i S-modellen finns för första gången PASM Sport som sänker karossen 20 mm. Liksom i andra Porsche kan Sport Chrono-paketets inställning ändras med reglage på ratten. Förutom de hittillsvarande inställningarna “Normal”, “Sport” och “Sport Plus” finns nu “Individual”-programmet.
På grund av bilens högre prestanda är bromssystemet nu förstärkt med 330-millimeters bromsskivor fram och 299-millimeters skivor bak. 718 Cayman har nu samma bromssystem som tidigare fanns i Cayman S. 718 Cayman S har å andra sidan fyrkolvsoken från 911 Carrera i kombination med sex mm tjockare bromsskivor.
Distinkt design
Nya 718 Cayman har förnyats lika mycket utseendemässigt som tekniskt. De tajta proportionerna, de framträdande luftintagen i fronten och på sidorna framhäver modellens förbättrade prestanda. Fronten har en mycket skarpare profil som ger den ett bredare intryck. De ultrasmala ljusutsläppen med parkeringsljus och blinkers direkt ovanför luftintagen förstärker det intrycket. Frampartiet har nu betydligt större luftintag och bi-xenon-strålkastare med integrerade varselljus av LED-typ. Som nytt tillval finns LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus.
Bakpartiet ser mycket bredare ut tack vare den svarta högglanspolerade listen med integrerad Porsche-logotyp som går mellan bakljusen. Bakljusen är helt omgjorda och utmärker sig genom den tredimensionella utformningen och bromsljusens fyra punkter som ser ut att flyta fritt.
Nytt på insidan
Inuti har både 718 Boxster och 718 Cayman förnyats. Den övre delen av instrumentpanelen med luftutsläpp är ny. Den nya ratten med design från 918 Spyder liksom omfattande möjligheter till uppkoppling har nu tagit plats i 718 och är nu, tillsammans med Porsche Communication Management (PCM), del av standardutrustningen. Mobilförberedelse, flera gränssnitt för ljud och 150 watts Sound Package Plus, är nu standard. Tillval finns för att uppgradera PCM. Connect-modulen till exempel har speciella anslutningar för smartphones, USB-port, Apple CarPlay och Porsche Car Connect. Andra tillgängliga tillval är navigationsmodulen med röststyrning som gör det lätt att ange önskad destination. Om Connect Plus-modulen valts, kan den utökas med trafikinformation i realtid. Bilägarna kan också utnyttja extra tjänster via sina smartphones, som innehåller Porsche Connect App och Porsche Car Connect App.
Porsche 718 Cayman och 718 Cayman S kan beställas nu. Marknadsintroduktionen i Sverige är planerad till september 2016.
Mer högupplöst bildmaterial finns att tillgå på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och för ackrediterade journalister på Porsche press databas (https://presse.porsche.de).
718 Cayman: bränsleförbrukning blandad körning 7,4 – 6,9 l/100 km, stadstrafik 9,9 – 9,0 l/100 km, landsväg 6,0 – 5,7 l/100 km; CO2-utsläpp 168 - 158 g/km.
718 Cayman S: bränsleförbrukning blandad körning 8,1 – 7,3 l/100 km, stadstrafik 10,7 – 9,5 l/100 km, landsväg 6,5 – 6,0 l/100 km; CO2-utsläpp 184 - 167 g/km.
För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel 46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)70 165 18 40andreas.lundberg@porsche.seBilder






Dokument
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
