Hat-trick i rallycross-segrar och magisk uppkörning i DTM-premiären av Ekström

Det blev bra utdelning i helgen för dubbelarbetande Mattias Ekström som tävlade både i sin Audi S1 EKS RX quattro i World RX, eller rallycross-VM som det heter på svenska, och sin Audi RS5 DTM i DTM-premiären på tyska Hockenheim.
I World RX blev det helsvenskt på pallen, med Ekström i topp, Johan Kristoffersson på andra plats och Timmy Hansen på tredje! Det såg dock inte så ljust ut i inledningen för Ekström som bara låg nia efter de första två omgångarna, men inget stoppar segerturnén som världsmästare Ekström påbörjat med sin Audi S1 EKS RX quattro. Han tog sig vidare till finalomgångarna och lyckades vinna sin semifinal efter att Timmy Hansen kört på en däcktrave och därefter åkt av banan. I finalen fick Ekström en drömstart och ledde hela vägen till mål, skyndade sig upp på pallen och kunde dessutom prata svenska med de två på sidorna om honom för första gången i historien!
- Att vinna här på Hockenheim, inför alla rallycross- och DTM-fans, är en fantastisk känsla, säger Ekström. Vi hade lite problem i inledningen, och eftersom jag kör DTM också har jag inte kunnat vara med och hjälpa till så mycket, men teamet har gjort ett fantastiskt arbete!
Kvalet i lördagens race 1 i DTM gick dåligt för samtliga Audi-team, men när det var dags för race föll bitarna på plats och Ekström körde upp sig från startruta 17 till femte plats i mål, endast överträffad av Audi-kollegan Mike Rockenfeller som startade från P16 och körde upp sig till tredje plats.
Söndagens firande av RX-segern fick dock vänta, eftersom Ekström direkt måste hoppa in i sin Audi RS5 DTM för att kvala inför DTM race 2, där det gick lite bättre för Audi med två bilar inom topp tre (Rast och Green). Ekström startade från tionde plats i race två i DTM, där en startkrasch tvingade ut årets första safety car och dessutom ett för säsongen nytt startförfarande. Halvvägs in i racet kom regnet, med kaos på varv 19 med drygt 22 minuter kvar av racet när alla skulle in i depå och lägga på regndäck. Ekström hade dock redan gjort sitt depåstopp och kunde inte vara med och utmana i toppen. Segern i race två togs av Audi-föraren Jamie Green med Ekström på en elfte plats. Därmed ligger Ekström tia i förarmästerskapet efter den första DTM-helgen.
---------
Nytt för i år i DTM: Båda racen är 55 minuter + 1 minut långa, inget depåfönster utan teamen får själva välja när det obligatoriska depåstoppet ska göras. Användandet av DRS har begränsats till att en jagande förare måste vara inom en sekund från framförvarande när start/mållinjen korsas för att DRS ska bli möjligt. Start bakom safety car görs nu i två led (vilket blev lite kaosartat med en krasch längre bak i fältet som resultat i helgens race två).
Mästerskapsställning World RX efter omgång 3.
Förarmästerskapet:
1. Mattias Ekström 85 poäng
2. Johan Kristoffersson 69 poäng
3. Petter Solberg 62 poäng
4. Sebastien Loeb 48 poäng
5. Timmy Hansen 47 poäng
6. Timo Scheider 41 poäng
Teammästerskapet:
1. PSRX Volkswagen Sweden 131 poäng
2. EKS 114 poäng
3. Team Peugeot-Hansen 95 poäng
Förarmästerskapsställning DTM efter omgång 1
1. Luca Auer
2. Jamie Green
3. Gary Paffett
4. Timo Glock
5. Mike Rockefeller
6. Marco Wittman
7. Edoardo Mortara
8. Nico Müller
9. Paul di Resta
10. Mattias Ekström
Nyckelord
Bilder




Dokument
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum