Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen-koncernen redovisar resultat före engångsposter på 10,2 miljarder euro (9,4 miljarder euro) efter september

Dela
  • Tydlig ökning av försäljningsintäkterna till 160,3 miljarder euro (147,7 miljarder euro)
  • Negativa engångsposter relaterade till dieselfrågan på 6,7 miljarder euro och i lastbilsverksamheten 0,2 miljarder euro
  • Rörelseresultatet efter engångsposter är 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro)
  • Justerad vinstprognos för helåret
  • Resultatet enligt kapitalandelsmetoden från de kinesiska joint venture-bolagen är stabil
  • Extra likviditetsöverskott på 3 miljarder euro från försäljning av aktier i Suzuki
  • Nettolikviditeten i bildivisionen ökade till 27,8 miljarder euro
  • Koncernchef Matthias Müller: ”Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat.”

Volkswagen-koncernen redovisar ett rörelseresultat före engångsposter på 10,2 miljarder euro (9,4 miljarder) under årets första nio månader. Försäljningsintäkterna ökade med 8,5 procent till 160,3 miljarder euro. Försäljningsavkastningen före engångsposter uppgick till 6,4 procent. Resultatet är påverkat av avsättningar på 6,7 miljarder euro under tredje kvartalet för kommande åtgärder relaterade till dieselfrågan. Som ett resultat av det, uppgick rörelseresultatet efter engångsposter till 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro). Resultatet efter skatt uppgick till 4,0 miljarder euro (8,7 miljarder euro). Som redan meddelats, är det prognosticerade helårsresultatet i enlighet med detta.

-       Siffrorna visar å ena sidan styrkan i Volkswagen-koncernen, men å andra sidan blir den inledande påverkan av den nuvarande situationen tydlig. Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat, säger Matthias Müller, koncernchef för Volkswagen AG.

Koncernens rörelseresultat och försäljningsintäkter exkluderar verksamheten i de kinesiska joint venture-bolagen, vilka räknas in i det finansiella resultatet genom kapitalandelsmetoden. Resultatets andel kopplad till de kinesiska joint venture-bolagen låg vid slutet av september på 3,8 miljarder euro (3,9 miljarder euro).

-       Volkswagen-koncernen har mycket solida och robusta likvida resurser. Det kommer att hjälpa oss att klara den utmanande situationen orsakad av finansiell påverkan från dieselfrågan, säger Frank Witter, CFO hos Volkswagen AG.

För fullständig pressrelease på engelska, se bifogat dokument.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige AB
Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje

+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se

Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Porsche Holding Salzburg, som i sin tur ägs av Europas största biltillverkare Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, CUPRA, VW Transportbilar och Porsche.

Följ Volkswagen Group Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen Group Sverige renodlar försäljningsmodellen23.12.2025 14:00:54 CET | Pressmeddelande

Efter tre år med agentmodell för all företagsförsäljning och försäljning av elbilar justerar Volkswagen Group Sverige nu sin affärsmodell. Senare under 2026 kommer all försäljning till kunder utanför företagssfären att ske via den klassiska “retailmodellen”, oavsett drivlina. Företagsaffären fortsätter samtidigt att utvecklas inom agentmodellen, där den redan visat sig framgångsrik.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye