Volkswagen-koncernen redovisar resultat före engångsposter på 10,2 miljarder euro (9,4 miljarder euro) efter september
- Tydlig ökning av försäljningsintäkterna till 160,3 miljarder euro (147,7 miljarder euro)
- Negativa engångsposter relaterade till dieselfrågan på 6,7 miljarder euro och i lastbilsverksamheten 0,2 miljarder euro
- Rörelseresultatet efter engångsposter är 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro)
- Justerad vinstprognos för helåret
- Resultatet enligt kapitalandelsmetoden från de kinesiska joint venture-bolagen är stabil
- Extra likviditetsöverskott på 3 miljarder euro från försäljning av aktier i Suzuki
- Nettolikviditeten i bildivisionen ökade till 27,8 miljarder euro
- Koncernchef Matthias Müller: ”Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat.”
Volkswagen-koncernen redovisar ett rörelseresultat före engångsposter på 10,2 miljarder euro (9,4 miljarder) under årets första nio månader. Försäljningsintäkterna ökade med 8,5 procent till 160,3 miljarder euro. Försäljningsavkastningen före engångsposter uppgick till 6,4 procent. Resultatet är påverkat av avsättningar på 6,7 miljarder euro under tredje kvartalet för kommande åtgärder relaterade till dieselfrågan. Som ett resultat av det, uppgick rörelseresultatet efter engångsposter till 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro). Resultatet efter skatt uppgick till 4,0 miljarder euro (8,7 miljarder euro). Som redan meddelats, är det prognosticerade helårsresultatet i enlighet med detta.
- Siffrorna visar å ena sidan styrkan i Volkswagen-koncernen, men å andra sidan blir den inledande påverkan av den nuvarande situationen tydlig. Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat, säger Matthias Müller, koncernchef för Volkswagen AG.
Koncernens rörelseresultat och försäljningsintäkter exkluderar verksamheten i de kinesiska joint venture-bolagen, vilka räknas in i det finansiella resultatet genom kapitalandelsmetoden. Resultatets andel kopplad till de kinesiska joint venture-bolagen låg vid slutet av september på 3,8 miljarder euro (3,9 miljarder euro).
- Volkswagen-koncernen har mycket solida och robusta likvida resurser. Det kommer att hjälpa oss att klara den utmanande situationen orsakad av finansiell påverkan från dieselfrågan, säger Frank Witter, CFO hos Volkswagen AG.
För fullständig pressrelease på engelska, se bifogat dokument.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.
Nyckelord
Kontakter
Volkswagen Group Sverige
Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje
Dokument
Om
Volkswagen Group Sverige ABHantverksvägen 9
151 88 Södertälje
+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se
Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Porsche Holding Salzburg, som i sin tur ägs av Europas största biltillverkare Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, CUPRA, VW Transportbilar och Porsche.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige renodlar försäljningsmodellen23.12.2025 14:00:54 CET | Pressmeddelande
Efter tre år med agentmodell för all företagsförsäljning och försäljning av elbilar justerar Volkswagen Group Sverige nu sin affärsmodell. Senare under 2026 kommer all försäljning till kunder utanför företagssfären att ske via den klassiska “retailmodellen”, oavsett drivlina. Företagsaffären fortsätter samtidigt att utvecklas inom agentmodellen, där den redan visat sig framgångsrik.
PowerCo startar europeisk battericellsproduktion i Salzgitter17.12.2025 16:21:44 CET | Pressmeddelande
Gigafabriken i Salzgitter har inlett produktionen av battericeller (Unified Cell) i Europa. Anläggningen sätter nya standarder för hållbarhet, digitalisering och skalbarhet och blir navet i Volkswagen-koncernens satsning på egen batteriteknik.
Volkswagen-koncernen inleder tester med självkörande Gen.Urban i Wolfsburg12.12.2025 14:13:31 CET | Pressmeddelande
Upplevelsen för passagerarna är i fokus när Gen.Urban testar autonom körning i verklig stadstrafik. Bilen anpassar sig efter individuella preferenser, som sätets position och digital interiör, samtidigt som forskare samlar data om hur människor upplever resor utan ratt och pedaler.
Volkswagen-koncernen dominerar "Das Goldene Lenkrad", tar hem hälften av utmärkelserna och ett historiskt varumärkesrekord18.11.2025 14:30:32 CET | Pressmeddelande
Årets upplaga av Das Goldene Lenkrad blev en tydlig framgång för Volkswagen-koncernen. Med starka resultat från flera märken, där Volkswagen personbilar står för en historisk fyrdubbel, visar koncernen bredden, innovationskraften och genomslaget i sina senaste modeller.
Ett år efter grundandet: Joint venture mellan Volkswagen Group och Rivian visar starka framsteg13.11.2025 07:07:18 CET | Pressmeddelande
Det gemensamma bolaget mellan Volkswagen Group och Rivian tar tydliga kliv framåt i utvecklingen av nästa generations fordonsarkitektur och mjukvara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum