Säljstart för nya Volkswagen Polo – nu även med gasdrift

Nyckelfakta – nya Polo i korthet
- Den 6:e generationen av Polo kör vidare i modellens framgångsrika spår: Med fler än 14 miljoner sålda exemplar hör Polo till en av de allra mest framgångsrika i sin klass.
- Nya Polo är större än någonsin: På längden mäter den 405,3 cm. Hjulbasen har förlängts med 94 mm för att öka åkkomforten ytterligare.
- Mer utrymme: Nya Polo bjuder på mer plats för alla i bilen. Bagageutrymmesvolymen har utökats med 25 % till 351 liter.
- Spelar i en högre teknisk division: Med Front Assist, Blind Spot Sensor, adaptiv farthållare och LED-strålkastare precis som i Golf-klassen.
- Första Polon med digitala instrument: Polo är först ut med den andra generationen av Volkswagens digitala instrumentering Active Info Display.
- Precis som man själv vill ha den: De svenska modellversionerna Polo, Polo GT och Polo GTI samt olika paket och tillval ger massor av valmöjligheter.
- Bred färgpalett: Många olika exteriörkulörer och flera kulörer för instrumentpanelen.
- Gasdrift en nyhet: Motorerna på den svenska marknaden levererar från 90 till 200 hk. Ny Polo-motor är 1,0 TGI 90 som drivs på fordonsgas.
Lanseras i höst – beställningsbar redan nu
Nya Polo lanseras på den svenska marknaden preliminärt i mitten av november. Förförsäljningen har redan startat för bensinversionen 1,0 TSI 95, som förväntas bli bästsäljaren i modellprogrammet. Rekommenderat cirkapris är från 158 000 kr. Till och med den 31 augusti finns ett introduktionserbjudande på från 149 900 kr. Pristillägget för dubbelkopplingsväxellådan DSG är 15 500 kr. Trots alla nyheter såsom högre effekt, högre standardutrustningsnivå, ny teknik, helt ny interiör och exteriör, är prisbilden lägre än föregångaren 1,2 TSI 90 som hade det ordinarie cirkapriset 165 500 kr.
Även den nya gasmotorn 1,0 TGI 90 är beställningsbar, med det rekommenderade cirkapriset 179 900 kr. Den gasdrivna versionen, som är miljöbilsklassad i Sverige, erbjuds med en 5-växlad manuell växellåda, två gastankar på 75 liter/12 kg och en 40 liter stor bensintank. Räckvidden på fordonsgas (primärt bränsle) är cirka 390 km enligt körcykeln NEDC.
Övriga versioner av nya Polo kommer att släppas för beställning efterhand.
Mer information
För mer information om nyheterna, motoralternativen, tekniska data, utrustningsnivåer, paket och tillval, se bifogat PDF-dokument. Båda motoralternativen går också att bygga i kofiguratorn "Bygg din bil" på www.volkswagen.se
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige
År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder










Dokument
Om
Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2024 levererade Volkswagen 4,8 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2024 totalt 29 156 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum