Hotell som ”staycation” – som hemma fast bättre - En av fem trender i Vings Semesterrapport

En tydlig trend som Ving ser är att hemmakänslan blir allt viktigare när vi reser. I en tid då vi har vant oss vid en allt högre materiell standard är vi mer kräsna än någonsin tidigare och vill ha det bättre än hemma. Samtidigt vill vi ta med oss den ombonade känslan som våra hem ger oss. Begreppet ”staycation” användes ursprungligen för att beskriva en semester på hemmaplan, en ”hemester”. Idag används det allt oftare för att beskriva en hotellupplevelse utomlands.
- Ett hotell ska framkalla samma känsla som man får när man kommer hem till goda vänners vardagsrum eller till mammas kök. En plats för återhämtning, samtal och värme. Kan hotellet dessutom erbjuda upplevelser utöver det vanliga så delar man gärna med sig och tipsar andra om det, säger Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen i Norden.
Semesterrapporten bygger på både interna och externa undersökningar, artiklar och intervjuer. Den bygger också på de diskussioner som ägde rum under Ving Advisory Board i september 2017, där en samling människor inom olika branscher och områden fick diskutera olika aspekter på temat boende under semestern. Utifrån det insamlade materialet kunde Ving lokalisera fem tydliga trender som presenteras i rapporten.
I den upplevelsetörstande tid vi lever i är vi ständigt på jakt efter det som sticker ut. Vi vill ha något unikt att berätta och vill gärna vara ensamma om det, så även på semestern. Vad vi väljer att göra, var vi väljer att bo eller hur vi semestrar säger något om vilka vi är eller kanske vill vara.
- Det krävs allt mer av både researrangörer och hotellaktörer när det kommer till att ta fram hotellkoncept idag. Förr var hotell mest bara tak över huvudet. Idag förväntar vi oss att det är en upplevelse, men vi har samtidigt olika behov i olika livsskeenden. För att lyckas krävs det att man kan erbjuda olika typer av hotell som passar olika målgrupper. Man måste veta vad kunderna vill ha och bemöta deras önskemål med bästa möjliga service och omtanke. Det är också viktigt att ständigt hänga med i samhällstrender, analysera omvärlden och att hitta det där unika som sticker ut, fortsätter Magnus Wikner.
Fem trender på temat boende på semestern
Trend 1. Teknik och kundinsikter som konkurrensmedel
Idag är det svårt för hotell att konkurrera med ”hårdvara” som poolaccess, stor terrass eller utrustning på rummet. Det gäller istället att addera något som gästen inte förväntat sig. Något man inte visste att man saknade – men som man sedan inte kan vara utan nästa gång man kommer till
hotellet. En tydlig trend när det gäller utveckling av hotell är teknik. Gästerna ska kunna sköta sin incheckning, bokning, fakturabetalning etc på det sätt de själva önskar. Genom att förenkla och effektivisera t ex incheckningen får hotellen och researrangören en konkurrensfördel som i längden skapar mer lojala kunder, enligt Vings semesterenkäter.
Trend 2. Omtanke snarare än service
När hotellen inte längre kan konkurrera med hårdvaran blir det istället servicenivån som avgör. Nutidens hotell handlar om mycket mer än bara boende. Idag är hotellet snarare att betrakta som en serviceinrättning. Men det får inte handla om någon ”slentrianservice”. Man vill istället känna att hotellet visar omtanke – både för sina gäster och för sin närmiljö. Personalen måste ha en förmåga att se vad just JAG behöver, att det är just JAG som är välkommen till hotellet. Det får däremot inte handla om en påtvingad eller påträngande service, utan måste kännas äkta.
Trend 3. Mina vänner har blivit mina reseledare
Människor har alltid funnit en stor trygghet i att tillhöra en grupp och vi reser gärna till hotell som speglar våra intressen eller som möter våra behov. Vi reser gärna med likasinnade och när människor som gillar samma saker ger tips om vad man inte ska missa på en förestående semester, får man tips som redan är färdigsållade och utvalda för att passa. Vänner fungerar på så sätt som ett filter. Om ens vänner kan rekommendera ett hotell är sannolikheten hög att man väljer samma hotell.
Trend 4. Hotell som ”staycation” – som hemma fast borta
Många av dagens trender går mot det genuina, hemtrevliga och lokala. Även när det gäller hotell.
Idag är många hotell en destination i sig och hotellet blir viktigare än resmålet i sig. Med begreppet ”staycation” beskriver man en känsla av att komma ”hem”, miljön ska kännas välkomnande och inkluderande, en plats där man trivs och dit man vill återvända. Men det räcker inte med att lansera ett snyggt designhotell, den röda tråden måste gå igenom allt från marknadsföring och service till inredning och faciliteter och konceptet måste vara väl utarbetat.
Trend 5. Låt historier bygga hotellet
Numera räcker det inte att ”bara” lansera ett hotell, man måste lansera en upplevelse – och gärna en extraordinär sådan. Lyckas man skapa en bra story kring ett unikt koncept blir det svårt för konkurrenterna att kopiera framgången. Men lika viktigt är det att ge förutsättningar för gästerna att skapa sina egna berättelser och upplevelser. Historier som skapar ett mervärde. Det kan vara allt från att få ett personligt tips från receptionisten till att ta ett foto av en unik detalj på hotellet och dela i sociala medier.
Klicka på nedan länk för att få tillgång till hela Semesterrapporten och en filmad intervju med Vinggruppens koncernchef Magnus Wikner.
http://www.ving.se/semesterrapporten
Bilder finns på www.ving.se/bildarkiv
För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513075.
Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.
Kontakter
Anna Hagbergtf. Informationschef
Tel:08-55513158anna.hagberg@ving.seBarbro HolmbergInformatör
Tel:08-55513023barbro.holmberg@ving.seCharlotte HallencreutzInformatör
Tel:08-55513202charlotte.hallencreutz@ving.seVings Pressjour
Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.
Bilder
Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande
När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.
Ving lanserar direktflyg till Krabi från Arlanda nästa vinter12.12.2025 09:35:26 CET | Pressmeddelande
Ving gör det nu enklare för svenska resenärer att uppleva Thailands mest älskade resmål. Inför vintersäsongen 2026/2027 startar Ving direktflyg från Stockholm Arlanda till Krabi med det egna flygbolaget Sunclass Airlines moderna Airbus A330-900neo. Destinationen finns sedan länge i Vings program, men senast direktflyg erbjöds var för närmare 20 år sedan.
Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande
Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.
Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.
Ving utökar charterprogrammet från Kalmar– Cypern ny destination26.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trycket på resebokningarna bland smålänningarna är stort just nu. Vinterns avgångar med Ving till Gran Canaria från Kalmar Airport är redan bokade till 75 procent. Likaså är det många som redan nu försäkrar sig om en sommarresa. Vings senaste statistik visar att antalet inbokade resenärer till sommaren har ökat med hela 54 procent jämfört med samma tid förra året. Nu utökar därför charterarrangören utbudet med fyra avgångar till en helt ny destination – Cypern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

