Dricksa rätt på vintersemestern

För att reda ut vad som är kutym att ge i dricks har Ving ställt frågan hur turisterna ska resonera när det gäller dricks, till sina guider i 12 av vinterns populäraste semesterländer. De kan naturligtvis inte göra en hundraprocentigt säker manual, men ge bra riktlinjer. Sedan ska man även väga in den service man får, eller inte får.
– I många länder är dricksen en viktig del av lönen och därför nästan obligatorisk, medan det i andra länder nästan är ett okänt begrepp. I USA är dricksen i stort sett ofrånkomlig. Du måste även anpassa dricksen efter den ekonomiska nivån i landet du är i. En servitör på en bra restaurang i Thailand får ungefär 120 kronor i lön per dag och kommer sannolikt att bli något förvånad om hans dricks når den nivå man bör ge på till exempel Hotel Waldorf Astoria i New York, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Den som bor på ett hotell med All Inclusive kan gärna tänka på att ge lite dricks till bar- och restaurangpersonalen, i de länder där det är vanligt med dricks. Likaså kan det vara en god idé att ge ca halva drickssumman till städpersonalen redan i början av semestern. Det kan ge lite extraservice på rummet i form av en blomma eller liknande. Man bör ge dricksen i lokal valuta så att mottagaren inte behöver krångla med att försöka växla sina drickspengar i banken.
Dominikanska republiken (valuta: pesos, DOP. 1 DOP motsvarar ca 19 öre. 1 USD motsvarar ca 8,90 sek).
Städerskan: Lönenivån i landet är låg, ca 1800 – 2000 sek per månad. Lägg gärna 1 USD per person och natt.
Piccolon: 1-2 USD per bagage.
Servitören: I Dominikanska republiken är det mycket vanligt med All Inclusive-hotell. Vid buffémiddagen förväntas ca 1 USD per dag, lite mer om det är bordsservering. När det ingår hummer, gåslever och fina viner kan dricksen höjas till 3-4 USD per person, beroende på nivån på maten.
Taxichauffören: Förväntar sig ingen dricks då de har ”turistpriser”.
Frisören: 1-2 USD eller 50-100 pesos.
Kommentar: I Dominikanska republiken, är framförallt Punta Cana präglat av exklusiva All Inclusive-hotell. I barerna förväntas ett par dollar efter att man druckit några drinkar. En stor del av turisterna i landet är amerikaner och de har tagit med drickskulturen. Om man spelar på Casino, och vinner ett större belopp, så förväntas att man ger fem procent av vinsten, vid utbetalningen. Dricks tas gärna emot i USD.
England (valuta: pund. 1 pund motsvarar i dagsläget ca 11,70 kronor).
Städerskan: Ca 1 pund per natt.
Piccolon: 2 pund per bagage.
Servitören: Om det inte redan är inkluderat i notan i form av serviceskatt ger man ca 10 procent. Alla anställda inom servicenäringen är sedan 2016 garanterade en lön på minst 7,20 pund per timme.
Taxichauffören: 10 procent.
Frisören: Ingenting eller max. 1 pund.
Kommentar: I storstäderna är man mer försiktig med att ge dricks och på pubarna är det ovanligt att dricksa även om det naturligtvis är välkommet.
Frankrike (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10, 50 kronor).
Städerskan: Numera är det inte så vanligt att lägga dricks på hotellrummet om man inte fått extra god service.
Piccolon: 1-2 EUR per bagage beroende på hotellets standard.
Servitören: Enligt lag är det alltid inkluderat 15 procent på notan. Om man varit nöjd med servicen är det brukligt att lägga 1-2 euro extra.
Taxichauffören: Max 1 euro eller så rundar man av till närmaste euro.
Frisören: Som regel 1-2 euro.
Kommentar: All service är som regel inkluderad i priserna och man behöver inte lägga vissa procents dricks någonstans.
Indien, Goa (valuta: INR –rupie. 1 INR motsvarar ca 14 öre).
Städerskan: Ca 200 INR per person och vecka.
Piccolon: 50 INR.
Servitören: Ca 10 procent på notans belopp.
Taxichauffören: Förväntar sig ingen dricks då de räknar in den i det avtalade priset.
Frisören: Förväntar sig ingen dricks trots att priset för en klippning är mycket lågt.
Kommentar: USD och euro är oftast mer uppskattat som dricks än den lokala indiska rupien.
Italien (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10,50 kronor).
Städerskan: 1-2 euro per person och natt.
Piccolon: 1-2 euro per bagage.
Servitören: Service charge på 20 procent är som regel pålagt i notan. Om man är mycket nöjd med mat och service kan man lägga några euro extra.
Taxichauffören: Förväntar sig inte dricks.
Frisören: Ingenting.
Kommentar: På bensinstationerna ger man 1-2 euro om man får hjälp att tvätta rutan eller kanske med att kolla luften i däcken.
Kryssningar (valutan är som regel USD eller euro, beroende på var man kryssar).
Cabin steward: 4-4,50 USD per person per dag.
Servitören: 4-4,50 USD per person per dag, plus ytterligare ca 1,50 USD till servitörsassistenten och 1 USD per dag till hovmästaren.
Kommentar: Allt fler rederier inkluderar dricksen i resans pris, särskilt europeiska rederier. På de rederier där dricksen inte är inkluderad i resans pris, så är den obligatorisk och betalas sista dagen. Antingen ligger det då fyra kuvert, till nämnda personer, på sängen där man lägger rekommenderade belopp, eller så läggs dricksbeloppet på när räkningen betalas.
Kuba (valuta CUC – konvertibla pesos, där 1 CUC ungefär motsvarar 1 USD).
Städerskan: 1 CUC/peso per person per dag.
Piccolon: 1 CUC per bagage.
Servitören: 5 procent på notans belopp och 10 procent om det inte är pålagt någon ”service charge”. På All Inclusive-hotell lägger man 1 CUC per person per dag.
Taxichauffören: På kortare resor 1 CUC eller avrunda beloppet. Om man varit på en utflykt lägger man mera, beroende på utflyktens längd och hur nöjd man är.
Frisören: 1-2 CUC eller 10 procent av priset.
Kommentar: Dricks, helst i USD eller euro, förväntas av alla i turistbranschen som på hotell, restauranger, barer, chaufförer och lokalguider. En tumregel är att ge ca 1 CUC per person och dag. Ge inte dricks i din egen valuta då kubanerna måste betala 10 procent i avgift vid växling till pesos.
Mexiko (valuta MXN – mexikanska pesos. 1MXN motsvarar ca 50 öre).
Städerskan: Ca 1 USD per dag per rum.
Piccolon: 1 USD per bagage.
Servitören: Ca 10-15 procent om man inte redan lagt på ”service charge” på notan. Då de många amerikanska turisterna lägger mycket dricks har förväntningarna höjts och många förväntar sig numera runt 15 procent i dricks och 20 procent om man fått mycket bra service.
Taxichaufförer: Förväntar sig ingen dricks.
Frisören: Normalt att lägga runt 10 procent hos en lokal frisör men frisörer på hotellen förväntar sig inte dricks. Om man tagit manikyr eller pedikyr är det vanligt att ge 1-3 USD om man är nöjd.
Kommentar: Drickssystemet är mycket utbrett. Exempelvis förväntar sig de mexikanska musikerna, som spelar på restauranger, ca 5 USD per bord.
Portugal/Madeira (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10,50 kronor).
Städerskan: Ca 5 euro per person och vecka.
Piccolon: 0,5 euro per bagage.
Servitören: På turistorter, restauranger etc. med hög kvalitet förväntas ca 5-10 procents dricks. På mer lokala ställen förväntas inte dricks.
Taxichauffören: Avrunda beloppet uppåt.
Frisören: Ca 1 euro.
Kommentar: Alla inom servicenäringen förväntar sig dricks, om än inte så mycket.
Spanien, inklusive Kanarieöarna (valuta: EUR- euro. 1 EUR motsvarar ca 10,50 kronor).
Städerskan: Ca 5 EUR per person och vecka.
Piccolon: Ca 1 EUR per bagage.
Servitören: Har man bara druckit en kopp kaffe ger man ingenting, men på större restaurangnotor kan man ge några euro, beroende på storleken på notan och den service man fått.
Taxichauffören: Ingenting.
Frisören: 1-2 EUR.
Kommentarer: Spanjorerna själva ger allt mindre dricks.
Thailand (valuta THB – baht. 1 THB motsvarar ca 30 öre).
Städerskan: 50 baht per dag per rum.
Piccolon: 50 baht per bagage, något mer på lyxhotell.
Servitören: Ungefär 10 procent på notans total om inte ”service avgift” redan är pålagt. Då kan man runda av till närmaste 100 baht. Dricksen delas mellan personalen.
Taxichauffören: Förväntar sig ingen dricks när de kör utan taxameter med t.ex. tuk-tuk, då är dricksen redan pålagd i priset. Om man åker med en bil med taxameter är det vanligt att ge 5-10 procent av priset i dricks. Frisören: Mellan 5 och 10 procent beroende på salongens standard.
Kommentar: En dagslön för en servitör i Thailand är ca 400 baht så dricksen bör ges i förhållande till lönen. Undvik att ge mynt i dricks då det uppfattas som oförskämt. Om man får växel tillbaka i mynt är det dock okej att ge dessa i dricks. En massör eller liknande förväntar sig runt 100 baht.
USA (valuta: USD - amerikanska dollar. 1 USD motsvarar ca 8,90 kronor).
Städerskan: 2-3 USD per person och natt. Något mer på lyxhotell.
Piccolon: 1-2 USD per bagage och lite mer om väskorna är tunga.
Servitören: Alla anställda förväntar sig dricks. Om man ger 10 procent betyder det att man inte varit nöjd, med 15 procent visar man att det var okej medan 20-25 procent betyder att man är mycket nöjd och fått en otroligt bra service. I storstäder räknas runt 20 procent som ”good tip”. En bartender förväntar sig 1-2 USD per drink.
Taxichauffören: 10-15 procent beroende på service.
Frisören: 15-20 procent.
Kommentar: I vissa stater är det tillåtet att ha en minimilön till servitörer på omkring 7 USD i timmen medan minimilönen i t.ex. New York har höjts till 15 USD per timme. Det innebär att dricksen på många ställen är en väsentlig del av lönen. Om man är fler än sex personer i sällskapet är det vanligt att det läggs på 25 procent direkt på notan. På snabbmatställen, där det är självbetjäning, ger man normalt inte dricks. Om man går till tatueraren så förväntar de sig ca 10-20 procent i dricks medan skoputseraren vill ha 2-3 USD.
Österrike (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10,50 kronor).
Städerskan: 1 euro per person och natt.
Piccolon: 1 euro per bagage.
Servitören: Service charge är lagt på notan men om man är nöjd med servicen kan man runda upp med ett par - tre euro. På ”motorvägsrestauranger” är service charge inkluderat.
Taxichauffören: Ca 10 procent.
Frisören: 5-10 procent.
Kommentar: Servicepersonal förväntar sig viss dricks. På t.ex. bemannade toaletter är det kutym att ge minst 0,5 euro per besök.
För bilder, besök gärna Vings bildarkiv:http://www.ving.se/bildarkiv
Önskas ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se telefon 0709-513075.
Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.
Kontakter
Anna Hagbergtf. Informationschef
Tel:08-55513158anna.hagberg@ving.seBarbro HolmbergInformatör
Tel:08-55513023barbro.holmberg@ving.seCharlotte HallencreutzInformatör
Tel:08-55513202charlotte.hallencreutz@ving.seVings Pressjour
Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.
Bilder
Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Ving lanserar direktflyg till Krabi från Arlanda nästa vinter12.12.2025 09:35:26 CET | Pressmeddelande
Ving gör det nu enklare för svenska resenärer att uppleva Thailands mest älskade resmål. Inför vintersäsongen 2026/2027 startar Ving direktflyg från Stockholm Arlanda till Krabi med det egna flygbolaget Sunclass Airlines moderna Airbus A330-900neo. Destinationen finns sedan länge i Vings program, men senast direktflyg erbjöds var för närmare 20 år sedan.
Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande
Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.
Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.
Ving utökar charterprogrammet från Kalmar– Cypern ny destination26.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trycket på resebokningarna bland smålänningarna är stort just nu. Vinterns avgångar med Ving till Gran Canaria från Kalmar Airport är redan bokade till 75 procent. Likaså är det många som redan nu försäkrar sig om en sommarresa. Vings senaste statistik visar att antalet inbokade resenärer till sommaren har ökat med hela 54 procent jämfört med samma tid förra året. Nu utökar därför charterarrangören utbudet med fyra avgångar till en helt ny destination – Cypern.
Mer än varannan svensk tar med arbetet på semestern23.10.2025 10:07:29 CEST | Pressmeddelande
Nästa vecka stundar en av årets mest eftertraktade semesterveckor, höstlovet, och med det inleds också vintersäsongen då många svenskar lämnar mörker och kyla och reser till varmare breddgrader för avkopplande semester. Men inställningen till arbete på semestern har förändrats och det är långt ifrån alla som zoomar ut helt från arbetet. Mer än varannan svensk kombinerar semester med distansarbete, så kallad ”workation”. Det visar en nyligen genomförd YouGov-undersökning på uppdrag av Sveriges största researrangör Ving*.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

