Vårdföretagarna startar valfrihetskampanj

Allmänheten är måltavlan för den kampanj till försvar för valfriheten som Vårdföretagarna nu drar igång. Huvudperson i kampanjen, som ska drivas i sociala medier, är ”Systemmannen”. I korta filmer visar han hur absurd tillvaron blir när människor inte får välja själva.
- Vi vill visa att valfriheten, som de flesta ser som självklar, är hotad i vården och omsorgen. Valfriheten förutsätter att vi har alternativ och mångfald. För att vi ska ha mångfald måste det finnas privata vårdgivare. Om möjligheten att driva vårdföretag inskränks så försvinner i förlängningen mångfalden och därmed valfriheten, säger Håkan Tenelius, näringspolisk chef hos Vårdföretagarna.
Systemmannen är en karaktär som vet bäst och vill ”hjälpa” människor att välja rätt. Han är nostalgisk och tycker att det var bättre förr. Det värsta han vet är den oordning som uppstår när folk får bestämma själva. Han vill gärna ha kontroll och tycker att för många val leder till kaos i samhället. Därför arbetar han frenetiskt för att alla ska rätta in sig i någon typ av för oss andra outgrundligt system. Systemmannen vill ha ordning och reda, löning på fredag, två TV-kanaler (på sin höjd) och att du ska anvisas till en viss vårdcentral baserat på var du bor.
Filmerna med Systemmannen ska locka fler att besöka Vårdföretagarnas kampanjsajt ”Vi gör skillnad!”, där det finns både fakta och konkreta exempel på hur företagen inom vård och omsorg bidrar till mångfalden.
- ”Vi gör skillnad” är i sig en framgång, till exempel har sajtens filmer hittills haft över 650 000 visningar. Men ännu fler måste hitta dit för att på så sätt se sambandet mellan valfrihet och möjligheten att driva vårdföretag som vanliga, vinstdrivande aktiebolag. Det finns fortfarande missuppfattningar om att privata vårdgivare skulle hålla sämre kvalitet och vara undermåliga arbetsgivare, trots att fakta motbevisat detta gång på gång, säger Håkan Tenelius.
- Om opinionen tar intryck och dessa myter bekämpas så minskar risken för politiska beslut som sätter käppar i hjulen för vårdföretagen och därmed vår gemensamma välfärd, säger Håkan Tenelius.
Kampanjen finansieras under 2015 via crowdfunding bland Vårdföretagarnas medlemmar. 600 företag har tillsammans bidragit med 6 miljoner kronor. Idag släpps tre filmer samt en intervju med Systemmannen. I fortsättningen får vi se en ny film ungefär var fjortonde dag där Systemmannen försöker skapa ordning och reda i vår vardag.
Se hur det går när Elisabet Höglund stöter på Systemmannen hos frisören: www.vigorskillnad.se/filmer/hos-frisoren/
Se alla filmerna här: www.vigorskillnad.se/systemmannen
Kontakt
Håkan Tenelius
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna
Tel: +46 72 742 6924
hakan.tenelius@almega.se
Erik Åslin
Presskontakt Vårdföretagarna
Tel: +46 72 702 6644
erik.aslin@almega.se
Nyckelord
Kontakter
Anders ManellPresschef
Tel:+46 70 314 57 29anders.manell@almega.seBilder
Länkar
Om
Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare
Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.
Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.
Läs mer på Vårdföretagarna.se
Följ Vårdföretagarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vårdföretagarna
Månadens vårdkörapport: Mer än var femte kvinna som söker till specialist inom kvinnosjukvård har tvingats vänta längre än vårdgarantin2.4.2025 15:13:55 CEST | Pressmeddelande
Skillnader mellan regioner i uppfyllande av vårdgarantin för första kontakt med en specialist inom kvinnosjukvård i februari 2025. Tillgängligheten till kvinnosjukvård ser väldigt olika ut beroende på var i landet du bor. Totalt hade 22 procent av kvinnorna som väntade på en första kontakt med en specialist inom kvinnosjukvård väntat längre än vårdgarantin på 90 dagar.
Assistansbarometern mars 2025: Kraftig ökning av antalet timmar per vecka – mest hos kommunala utförare31.3.2025 11:24:46 CEST | Pressmeddelande
I mars månads Assistansbarometer konstaterar Vårdföretagarna i månadens specialstudie att det genomsnittliga antalet beviljade assistanstimmar har ökat med 10 timmar per brukare och vecka de senaste tio åren. Det är en ökning med 8 procent. Samtidigt konstaterar man att den största ökningen har skett hos de som har kommunen som utförare.
Patienttoppen 2025: 73 av de 100 vårdcentraler i Sverige som har mest nöjda patienter är privat drivna. Av de 20 mest uppskattade vårdcentralerna drivs 15 i privat regi.10.3.2025 12:39:48 CET | Pressmeddelande
Vårdföretagarna publicerar för fjortonde året i rad Patienttoppen, som är en analys av SKR:s nationella patientenkät för primärvården. Patientenkäten genomfördes i slutet av 2024 och omfattar 845 vårdcentraler i tio av Sveriges 21 regioner. Av dessa är 433 privat drivna, vilket motsvarar en andel om 51 procent.
Grattis John Ahlberk, tillträdande GD på IVO, till ett av Sveriges viktigaste uppdrag3.3.2025 13:10:00 CET | Pressmeddelande
Under en presskonferens presenterade idag sjukvårdsminister Acko Ankarberg en ny generaldirektör för Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Vårdföretagarna gratulerar John Ahlberk till det viktiga uppdraget och ser fram emot att inom kort inleda en fördjupad dialog.
Månadens vårdkörapport: 206 000 patienter har väntat längre än vårdgarantin inom specialistvården – här är regionerna där medianväntetiden ökat mest på ett år3.3.2025 11:04:47 CET | Pressmeddelande
I januari väntade 462 000 personer på ett första besök hos specialist, varav 141 000 väntat längre än vårdgarantins 90 dagar. Ytterligare 167 000 väntade på åtgärd eller operation, varav 65 000 väntat längre än vårdgarantin. Läget är i stort sett oförändrat jämfört med samma månad förra året. Detsamma gäller för medianväntetiden, alltså hur länge den typiska patienten sammantaget får vänta på ett första besök hos specialist och därefter på operation/åtgärd. Medianväntetiden skiljer sig kraftigt åt mellan regionerna, liksom utvecklingen det senaste året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum