Vårdföretagarna

Bristande information till medborgare motverkar ett lyckat vårdval

Dela

- Nära 30 procent av befolkningen känner inte till att vårdvalsreformen har införts där de bor, trots flerparten bor i landsting där reformen redan har införts. Vidare uppger nära 35 procent att de inte har fått tillräcklig information om vilka vårdgivare de kan välja mellan och hur valet går till. säger Katarina Storm Åsell på Vårdföretagarna i samband med att Vårdföretagarnas Vårdindikator för primärvården presenteras idag.

- Skillnaderna är stora i landet, säger Åsell. I mellersta Norrland uppger hela 81% av befolkningen att de inte har fått tillräcklig information om vilka primärvårdsgivare man kan välja mellan eller hur valet går till.

Vid årsskiftet fick landets patienter rätt att själva välja sin vårdcentral/hälsocentral när vårdval till primärvården blev obligatoriskt i hela landet. Samtliga landsting kommer att införa vårdval under 2010. Syftet med vårdval/hälsoval är att öka tillgängligheten och höja kvaliteten i vården men bristande information motverkar patienternas möjligheter att påverka sin vård i denna positiva riktning.

- För att reformen om fritt vårdval ska fungera väl måste konkurrensen fungera, och då är bra och öppen information till medborgarna ett måste, så att de kan göra ett kunskapsbaserat val av vårdgivare. Annars blir vårdvalet endast en teoretisk konstruktion, säger Katarina Storm Åsell.

- Från Vårdföretagarnas sida har vi också sett att det finns andra problem med informationen. Ett av dessa är när de vårdgivare som uppnått kraven för auktorisation vid införandet av vårdvalet får gratis marknadsföring genom landstinget då medborgarna informeras. I informationen ingår landstingets samtliga vårdcentraler, medan nya vårdgivare som inte blivit auktoriserade i tid för införandet blir utan marknadsföringen. Det förekommer också att landsting endast informerar om de egna vårdgivarna i samband med införandet av vårdval, säger Katarina Storm Åsell.

- Vårdvalen är ett stort steg framåt; ett framsteg för patienterna och för alla de nya vårdgivare som får bättre möjligheter att etablera sig. Därför är det viktigt att alla landsting och regioner aktivt arbetar med de hinder som finns för att reformen ska fungera, och där är kanske informationen till medborgarna det allra viktigaste, säger Katarina Storm Åsell.

Kommentarer och analyser beträffande statistikens innehåll och andra frågor rörande vårdbranschen besvaras av:

Katarina Storm Åsell, Näringspolitisk expert, Vårdföretagarna

Tel: 08-762 69 99, E-post: katarina.storm.asell@almega.se

Frågor, synpunkter eller funderingar beträffande Vårdindikatorns statistik besvaras av:

Henrik Vestin, AB Handelns Utredningsinstitut (HUI)

Tel: 08-762 72 87, E-post: henrik.vestin@hui.se

Nyckelord

Kontakter

Om

Vårdföretagarna
Vårdföretagarna
Storgatan 19
102 04 Stockholm

08-7626900https://www.vardforetagarna.se

Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare

Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.

Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 115 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Läs mer på Vårdföretagarna.se

Följ Vårdföretagarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vårdföretagarna

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye