”Service är att ta bort friktioner, det som skaver” – En av fem spaningar i Vings Semesterrapport

Vings tes i årets Semesterrapport är att bra service har fått en revival och att den blir allt viktigare för företag för att kunna särskilja sig från sina konkurrenter. Kundernas tålamod blir allt kortare, inte minst i takt med att tekniken utvecklas. Får man inte den service man efterfrågar är steget till att byta leverantör inte långt borta. Därför är det a och o för företag att kunna erbjuda bra service, både på ett effektivt och personligt sätt.
– Bra service handlar inte bara om hur den levereras. Det är minst lika viktigt hur kunden upplever mötet med företaget rent emotionellt. De företag som lyckas kombinera de hårda och mjuka servicevärdena och som erbjuder unika lösningar tror vi kommer att vara morgondagens vinnare, säger Magnus Wikner, koncernchef på Vinggruppen.
Semesterrapporten bygger på både interna och externa undersökningar. Den bygger också på de diskussioner som ägde rum under Ving Advisory Board i september 2016, där en samling människor inom olika branscher och områden fick diskutera olika aspekter på temat service. Diskussionerna under Ving Advisory Board och de olika undersökningarna ledde fram till fem tydliga trendspaningar. I rapporten presenterar även Ving en egen servicemodell och ”Servicens 7 F”, som visar vad företag måste ha koll på om de vill lyckas med sitt servicearbete.
– De fem spaningarna pekar alla klart och tydligt åt ett håll: ett företag som lyckas erbjuda sina kunder bra service har större möjlighet att särskilja sig från sina konkurrenter – och större chans att bli kundens förstahandsval. Om service levereras på rätt sätt ger den ett mervärde för kunden och man är då mer benägen att rekommendera ett företag till vänner och bekanta, fortsätter Magnus Wikner.
Spaning 1: Service är att ta bort friktioner, det som skaver
Servicen handlar ofta om att förekomma problem eller missnöje. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med kundinsikter. Det gör man genom att exempelvis ställa frågor om vad det är som skaver och vad som kan förbättras. Kundinsikterna kan sedan användas för att utveckla tjänster som kunderna efterfrågar.
Spaning 2: Med rätt person behövs ingen manual
För att bli en bra servicegivare krävs fingertoppskänsla, flexibilitet och en stor portion sunt förnuft. Ärlighet och att se till kundens bästa är också viktigt. Ytterligare en egenskap som utmärker en bra servicegivare är förmågan att kunna leverera det lilla extra. Bra och personlig service bygger med andra ord på en förmåga att se varje kunds unika behov och att anpassa servicen därefter. Man måste också kunna gå ifrån ramarna om någonting oförutsett inträffar. För att kunna erbjuda en sådan service är det viktigt att man har duktig personal – personal med service i sitt DNA. Nyckeln är att rekrytera en mångfald av serviceinriktade personer som löser situationer på olika sätt och på så sätt möter olika kundernas behov.
Spaning 3: Ge kunden de verktyg som behövs för att skapa sin egen story
I en värld där allt är kopierbart blir en unik story ett sätt att sticka ut i bruset. Tydligt är att en bra och unik story gärna delas. Erbjuder man kunder rätt verktyg eller löser ett problem på ett unikt sätt möjliggör det storytelling. För researrangörer kan det handla om att skapa unika koncept som kunderna känner tillhörighet till eller att ge tips på udda utflyktsmål. Att ge kunden verktyg att skapa en bra story kan också handla om att finnas där i situationer då exempelvis semestern inte riktigt blev som man förväntade sig eller om något oförutsett skett. Bra bemötande och service kan då, trots omständigheterna, ge kunden en bra story och vända något negativt till något positivt.
Spaning 4: Bra service är det som inte går att googla fram
Nutidens människor vill vara självständiga och vill lösa så mycket som möjligt på egen hand innan man tar kontakt med ett företag eller en instans. När man inte finner det man söker eller kan lösa problemet själv behöver man däremot hjälp och vägledning. Då kommer företagens expertis och kunskap väl till pass. Expertrollen kan företagen ta genom att erbjuda det där lilla extra och unika, dvs en service som inte går att googla sig fram till.Målet är att kunderna ska vara imponerade efter ett möte med företagets representanter.
Spaning 5: Bra service handlar om tillgänglighet
Vings resepanel visar att det inte spelar någon roll hur problemet blir löst – bara det löser sig. Allt tyder på att när det enbart handlar om att ge korrekt information eller att lösa enkla problem så är tillgänglighet, precision och enkelhet viktigast. Sådana servicemoment kan med fördel automatiseras och digitaliseras. För mer komplexa frågor är den personliga servicen att föredra. Med andra ord bör företag prioritera rätt och säkerställa att den personliga servicen finns tillgänglig för dem som söker den.Används resurserna på rätt sätt, där man sätter viss service i system frigörs tid för service i form av personliga möten som kan överraska kunderna positivt.
Klicka på nedan länk för att få tillgång till hela Semesterrapporten och en filmad intervju med Vinggruppens koncernchef Magnus Wikner att ladda ner:
http://www.ving.se/semesterrapporten
Bilder finns på www.ving.se/bildarkiv
Önskas ytterligare information, kontakta
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen i Norden, tel 0709-513077
Nyckelord
Kontakter
Anna Hagbergtf. Informationschef
Tel:08-55513158anna.hagberg@ving.seBarbro HolmbergInformatör
Tel:08-55513023barbro.holmberg@ving.seCharlotte HallencreutzInformatör
Tel:08-55513202charlotte.hallencreutz@ving.seVings Pressjour
Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.
Bilder
Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande
När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.
Ving lanserar direktflyg till Krabi från Arlanda nästa vinter12.12.2025 09:35:26 CET | Pressmeddelande
Ving gör det nu enklare för svenska resenärer att uppleva Thailands mest älskade resmål. Inför vintersäsongen 2026/2027 startar Ving direktflyg från Stockholm Arlanda till Krabi med det egna flygbolaget Sunclass Airlines moderna Airbus A330-900neo. Destinationen finns sedan länge i Vings program, men senast direktflyg erbjöds var för närmare 20 år sedan.
Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande
Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.
Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.
Ving utökar charterprogrammet från Kalmar– Cypern ny destination26.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trycket på resebokningarna bland smålänningarna är stort just nu. Vinterns avgångar med Ving till Gran Canaria från Kalmar Airport är redan bokade till 75 procent. Likaså är det många som redan nu försäkrar sig om en sommarresa. Vings senaste statistik visar att antalet inbokade resenärer till sommaren har ökat med hela 54 procent jämfört med samma tid förra året. Nu utökar därför charterarrangören utbudet med fyra avgångar till en helt ny destination – Cypern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

