TU-kritik mot förslag om telemarketing
För stora delar av dagspressbranschen är telemarketing en mycket viktig del av abonnemangsförsäljningen. Ett krav på skriftligt godkännande leder erfarenhetsmässigt till ett betydande bortfall av ingångna avtal – inte därför att konsumenten ändrat sig utan därför att man glömmer bort att göra denna ytterligare åtgärd.
- Förslaget är ytterligare ett exempel på en mediepolitik som inte hänger ihop. I dagarna lägger kulturdepartementet sista handen vid ett förslag om ett nytt och konstruktivt mediestöd – samtidigt som konsumentministern nu lägger fram ett direkt kontraproduktivt förslag, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.
- Det finns problem med telemarketing, men det är inte tidningsbranschen som föranlett dem. Ska ett krav på skriftligt godkännande i efterhand införas bör därför problemfria branscher, som dagspressen, inte omfattas, säger Jeanette Gustafsdotter.
Vid frågor kontakta:
Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD/CEO
Tel:070-624 45 56jeanette.gustafsdotter@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seFölj Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Offentlighetspriset 2025 tilldelas Lidingö stad9.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris 2025 tilldelas Lidingö stad för sitt innovativa sätt att med generativ AI använda ny teknik till att stärka öppenheten.
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
