Kristoffersson och Nerman ska göra jobbet när Volkswagen siktar ännu högre i STCC

Volkswagen-teamet från Arvika gjorde förra säsongen comeback i standardvagnsracing med ett facit i form av guld i teammästerskapet samt silver till Fredrik Ekblom och brons för Fredrik Blomstedt. Johan Kristoffersson missade flera deltävlingar, men tog ändå hem sex race-segrar. En imponerande skörd, trots minimala förberedelser med Volkswagen Golf GTI TCR-bilarna.
− Förra året hamnade vi i tidsnöd inför premiären. Nu har vi ett koncept som är igång. Vi vet vad som väntar och är relativt tidigt ute. Det ger arbetsro, säger Tommy Kristoffersson som också gläds åt fortsatt samarbete med Volkswagen och Bauhaus.
Årets STCC-program med sex tävlingshelger ger Johan Kristoffersson möjligheten att köra alla deltävlingar.
− Det är avgörande för oss att Johan kan vara med i alla. Med honom har vi en bra chans att motsvara de högt ställda förväntningar som våra samarbetspartner har på oss.
Johan har genom åren kört många STCC-lopp, men det är en splittrad samling race.
− Det här blir faktiskt bara min andra fulla säsong i STCC. Den första var 2012…
Då blev det guld i en VW Scirocco efter en rafflande slutuppgörelse med Rickard Rydell på Solvalla.
Perfektionisten Kristoffersson ser positivt på den kommande säsongen.
− Förra säsongen testade jag bara ungefär en halv dag. Nu får vi chansen att göra de förberedelser vi behöver och det var absolut ett kriterium för att jag skulle köra i år.
Johan inspireras av att få en ny teamkompis – 18-årige Hugo Nerman.
− Han är ung och lovande och verkar pigg på livet.
Teamchefen är också nyfiken på vad fjolårets dominant i Formula STCC Nordic ska kunna prestera när han tar klivet upp till STCC.
− Ett spännande kort. En analytisk förare som känns mycket mogen i sitt sätt att tänka, bedömer Tommy Kristoffersson.
Efter två år i formel-bil och total dominans i sin serie förra året - elva segrar av fjorton möjliga och pallplats i samtliga race - är det dags för Hugo Nerman att ta nästa steg i den väl utstakade karriären, tillsammans med Volkswagen Dealer Team.
− Det här ska bli riktigt spännande. De har en lång och stabil historia inom svensk racing och jag hoppas det ska fortsätta så, säger Hugo Nerman, som inte har några problem alls med de förväntningar som finns inom teamet.
− Vi delar samma mål!
Till skillnad från familjen Kristoffersson finns det ingen lång motorsporttradition hos Nermans. Det började med att Hugo testade en gokart för ungefär tio år sedan. Talangen visade sig direkt och sedan har det rullat på med en växande tävlingsinstinkt och högre ambitioner. Inför den här säsongen hade han flera anbud, men gick på magkänslan när det gällde att välja team. En liten erfarenhet av standardvagnsracing har 18-åringen faktiskt också.
− 2016 fick jag möjlighet att köra en TCR-liknande bil i Italien, en testdag och en tävlingsdag med två race. Jag vann båda, berättar Hugo Nerman.
Han har också provsmakat en Golf GTI TCR hos ett annat team, men nu blir det alternativ träning i någon månad innan testerna startar med Volkswagen Dealer Team.
− Både fysträning och simulatorträning. Allt för att komma till säsongen så förberedd som möjligt, säger Nerman, som går sista året på naturvetenskapliga programmet i Helsingborg.
Tommy Kristoffersson tror att det blir en bra konstellation med unge Nerman och den mer rutinerade Kristoffersson.
− En spännande mix. Johan började med att se och lära med Fredrik Ekblom som förebild. Nu får Johan vara mentor och av det lilla jag har sett av Hugo så påminner de en del om varandra.
Ingen av fjolårets medaljörer finns alltså med i laguppställningen – så här långt.
− Vi hade gärna sett en lösning med Blomstedt eller Ekblom, som båda gjorde ett bra jobb hos oss förra året, men just nu är det de här två förarna vi har klara. Den tredje bilen finns dock kvar.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, är förväntansfull:
− Volkswagen satsar hårt på TCR-konceptet och det gäller både internationellt och i Sverige. Vi ser väldigt mycket fram emot årets STCC-säsong, där Johan kör alla lopp och Hugo är en spännande ny utmanare.
Årets STCC-säsong börjar på Ring Knutstorp 4-5 maj.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum