Svenska institutet

Pressinbjudan: Vad gör länder attraktiva?

Dela
Vad är det som gör platser, länder och regioner attraktiva? Vilken betydelse har ett lands anseende för utvecklingen? Och hur skapas egentligen bilden av ett land? Tisdagen den 17 november arrangerar Svenska institutet, i samarbete med Placebrander AB, ett seminarium med Simon Anholt – en av världens främsta experter inom nationsvarumärken. Dessutom koras vinnaren av priset Place Brander of the Year.
Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.
Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.

Simon Anholt är mannen bakom Nation Brands Index (NBI). Han har hjälpt över 50 nationer och ett stort antal regioner och städer runt om i världen med utveckling av strategier för ökade ekonomiska, politiska och kulturella engagemang med andra länder. Han har även arbetat med organisationer som FN, World Economic Forum och Internationella Olympiska Kommittén. Förra året introducerade Simon Anholt det så kallade Good Country Index, världens första studie av olika länders bidrag till mänskligheten. Indexet lanserades i ett TED talk som fick 1,2 miljoner visningar på bara några dagar.

Efter Simon Anholts föredrag arrangeras ett panelsamtal kring Sverigebilden och vad som skapar ett starkt platsvarumärke. Panelen består av Annika Rembe, generaldirektör vid Svenska institutet, Per Olof Berg, professor emeritus i marknadsföring vid Stockholms universitet, Therese Sjölundh, vd Åre Destination och Micco Grönholm, kommunikationschef vid Helsingborgs stad och varumärkesutvecklare med internationell marknadsföring som specialitet. Samtalet modereras av Kattis Ahlström. Efter panelsamtalet presenteras vinnaren av 2015 års Placebrander of the Year.


VAR? 
SUMMIT TIDNINGSHUSET, RÅLAMBSHOVSVÄGEN 15, STOCKHOLM

NÄR? 
TISDAG 17 NOVEMBER, KLOCKAN 16:30-18.30


Kontakta Anna Knutsson, anna.knutsson@si.se, för pressackreditering och intervjuförfrågningar senast måndagen den 16 november klockan 17.00.

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, 073-336 89 47, anna.knutsson@si.se

Bilder

Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.
Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/
Om Placebrander of the Year Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Nominerade till årets pris är Borås, Eskilstuna, Höga Kusten, Luleå och Örebro. Om Svenska institutet Svenska institutet (SI) är en myndighet som lägger grunden för långsiktiga relationer mellan Sverige och andra länder genom att på olika sätt dra nytta av svenska styrkor. Genom möten, utbyten och dialog med omvärlden bidrar SI till utveckling och skapar ett förtroende för Sverige, vilket underlättar för företag, universitet, kulturinstitutioner, kommuner och andra som är beroende av Sveriges attraktionskraft.

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.

Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye