Ny forskningsrapport: Twitter-stormar saknar verklighetsförankring
- Det talas om drev och stormar i sociala medier. I själva verket sker oftast de här stormarna i ett nubbeglas. Man får en specifik bild av ”opinionen” beroende på var man letar. Om man är ute efter en specifik opinion finns den förmodligen representerad på Twitter men är inte särskilt stor utanför mediet, säger Stefan di Grado, medieanalytiker på Retriever.
I rapporten har man tittat på politisk opinionsbildning och det är tydligt att de etablerade politiska blocken återkommer på Twitter som tydliga klusterbildningar. Det sverigedemokratvänliga klustret omfattar färre konton jämfört med de alliansvänliga och det rödgrönrosa klustret. Klustret med Sverigedemokraternas sympatisörer har dessutom betydligt färre följare. Samtidigt är retweet-aktiviteten avsevärt mycket högre jämfört med de två andra klustren.
- SD-sympatisörer tar ofta rygg på varandra på Twitter. De sprider varandras inlägg och kommentarer likt "retweet-maskiner" vilket i många fall leder till att media tolkar spridningen som att den skulle vara stor. I själva verket är det bara inom en väldigt liten del av det sociala mediet som spridningen sker och det är sällan som spridningen förs utanför de egna grupperna, säger Stefan di Grado.
Mätt i faktisk räckvidd och antal twittrare tycks inflytandet från dessa högerextrema inte alls vara lika omfattande som media ibland målar upp en bild av.
- Här tror vi att mediebranschen och medieforskningen skulle vara betjänt av att Internetföretagen och de som äger plattformarna öppnade upp för att visa mer av sina metadata. Vi vill se ett mått på förslagsvis bredd och inflytande per konto och inlägg, så att användarna lättare kan se spridningar och därmed relevans, säger Stefan Di Grado.
Om forskningsrapporten
Retriever har tillsammans med medieforskaren Jonas Andersson Schwarz och mediebevakningsföretaget M-brain studerat hur klick och delningar påverkar debatten i svensk media. I samband med Internetdagarna, den 23 november, släpps rapporten ”Opinioner och offentligheter online – Vad gör en politisk utsaga framgångsrik? Den användardrivna kommunikationens villkor”.
Hela rapporten finns att ladda ned här: https://www.internetfonden.se/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Slutrapport-Politisk-utsaga.pdf
Nyckelord
Kontakter
Stefan Di Grado
Medieanalytiker
076-000 10 23
stefan.grado@retriever.se
Länkar
Om
Följ Retriever
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Retriever
Retriever and Infomedia join forces to strengthen their presence in media monitoring and intelligence1.7.2024 13:37:50 CEST | Pressmeddelande
Retriever Group is merging with Danish Infomedia Group. The ambition is to create the necessary scale to continue to be able to offer competitive products to our customers.
Världspolitik bakom årets mest omskrivna personer25.12.2022 11:16:51 CET | Pressmeddelande
Rysslands president, Vladimir Putin är årets mest omskrivna person. Det visar Retrievers årliga mediemätningen som tas fram i samarbete med TT. Totalt har över 400 000 artiklar publicerats om Rysslands krig mot Ukraina och Putin är närvarande i var tredje.
Pandemin behåller sitt grepp om media22.12.2021 21:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetsteman som klimatet och organiserad brottslighet tar allt större plats i media. Sport- och kulturevenemang får topplaceringar tillsammans med heta inrikespolitiska händelser. Trots det rapporteras det fortfarande överlägset mest om coronapandemin. Det visar Retrievers och TT:s mätning över årets största nyhetshändelser.
Bygger vidare på framtidens analyserbjudande9.11.2021 13:33:17 CET | Pressmeddelande
Analys handlar inte enbart om data. Självklart är data en otroligt viktig förutsättning för bra analyser men mängden data vi idag har till vårt förfogande kan medföra andra utmaningar dvs hur vi ska tolka den och komma fram till rätt slutsatser.
Ny styrelse för medieanalysföretaget Retriever18.2.2020 14:05:49 CET | Pressmeddelande
Medieanalysföretaget Retriever får en ny styrelse. Förändringen är ett led i att förbereda bolaget för en ny fas med ökat fokus på tillväxt och internationalisering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum