Många drabbas av slarvet på bilverkstäderna
För konsumenter kan slarvet vid skadereparationer innebära upprepade besök på verkstaden, att fel inte har blivit åtgärdade, att nya fel uppkommit eller att arbetet inte blivit korrekt utfört. Många plåt- och lackskador regleras genom försäkringen, men det är trots allt bilägaren som drabbas av konsekvenserna av slarvet.
– Vi ser allvarligt på det dåliga resultatet, ingen kan vara nöjd med så stora brister, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.
Även på vanliga bilverkstäder är slarvet utbrett. Konsumentminister Per Bolund är involverad i frågan om kvaliteten på landets verkstäder, särskilt med ett initiativ som branschen kallar GBV, Godkänd Bilverkstad. Motormännen var länge med i ett samråd bakom detta, men har på grund av de bristfälliga kraven valt att hoppa av.
– Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende. För konsumenterna innebär verkstadsfusk och dolda fel stora kostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.
Antalet Motor-ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, blir också fler och fler.
Så gör du om du drabbats:
- Klaga först till verkstaden, förklara vad du inte är nöjd med.
- Skicka en skriftlig reklamation. Konsumenttjänstlagen gäller.
- Kräv ersättning för extra resor till och från verkstaden, samt andra kostnader som har orsakats av fel i tjänsten.
Arbetet med GBV, Godkänd Bilverkstad, startades av branschen efter att Motormännen i TV4 Kalla Fakta hade granskat servicearbeten, där 7 av 8 verkstäder slarvat med de enkla jobben.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@motormannen.seLänkar
Om
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
