Publicister uppmanar regeringen att sänka momsen på digitala nyheter
- I januari i fjol lovade finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke att sänka digitalmomsen så snart EU, som håller i momsfrågorna, öppnat för den möjligheten. Men eftersom arbetet för en momsharmonisering kört fast i Bryssel måste regeringen nu ta täten i den är frågan, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.
I Sverige och andra EU-länder har tidningar en lägre momssats än andra varor och tjänster. I Sveriges fall är momsen sex i stället för 25 procent. Men den lägre momssatsen gäller enbart för tryckta tidningar. Momsen på den digitala versionen av samma tidning är 25 procent.
- I längden är det inte hållbart att momsen, i takt med digitaliseringen och våra nya medievanor, är fyra gånger så stor för digitala nyheter som för tryckta. Den här momsdiskrepansen blir extra tydlig när en växande andel av befolkningen vill ta del av nyheterna digitalt, kostnader för papper ökat och de utländska it-jättarna kommit att dominera den digitala annonsmarknaden, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.
I debattartikeln pekar publicisterna på de positiva effekter momssänkningarna haft i länder som Norge och Frankrike. Där betalar allt fler för sina digitala nyheter och de journalistiska medierna får en växande andel av sina intäkter från läsarna. Frankrikes sänkning, som till skillnad från Norge är ett EU-land, ses av EU som ett brott mot gällande regler.
Publicisterna lyfter också fram ett nytt förslag från den danska regeringen. Det danska förslaget går ut på att kompensera nyhetsmedierna för momsen till dess att nya regler är på plats inom EU.
- Med tanke på de positiva effekter som vi sett i Norge efter momssänkningen och hur intressant det danska förslaget är så är jag förvånad över att regeringen inte redan satt bollen i rullning, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige.
Sammantaget uppmanar publicisterna regering och riksdag att snarast möjligt införa en teknikneutral moms annars menar de att det finns en risk för att nyhetsbevakningen i landet försvagas och att en rad tidningar kan komma att försvinna.
Debattartikeln är publicerad av bland annat Aftonbladet, Barometern, Blekinge Läns Tidning, Dagens Nyheter, Dalarnas Tidningar, Eskilstuna-Kuriren, Folkbladet, Gefle Dagblad, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hela Hälsingland, Katrineholms-Kuriren, Norran, Norrköpings Tidningar, Norrtelje Tidning, Nya Wermlands-Tidningen, Svenska Dagbladet, Södermanlands Nyheter, TTELA, Vestmanlands Läns Tidning och Östgöta Correspondenten.
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD/CEO
Tel:070-624 45 56jeanette.gustafsdotter@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seFölj Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Offentlighetspriset 2025 tilldelas Lidingö stad9.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris 2025 tilldelas Lidingö stad för sitt innovativa sätt att med generativ AI använda ny teknik till att stärka öppenheten.
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
