Skärpta regler och rutiner för nationella prov
- Situationen är ohållbar. De allra flesta skolorna följer våra tydliga regler men det räcker att någon skola slarvar för att spridning ska vara ett faktum. Därför måste vi skärpa reglerna och rutinerna. Det måste bli slut på fusket nu, säger Anders Boman chef på Skolverket provenhet.
Viktigt att alla tar sitt ansvar
Skolverkets ansvar är att skapa nationella prov, distribuera proven och besluta om regler för hur skolorna ska hantera proven. När proven kommit till skolorna så är det skolornas och skolhuvudmännens ansvar att följa reglerna och försäkra sig om att proven hanteras korrekt. Så ser ansvarsfördelningen ut i skolsystemet. När vi gång på gång ser konsekvenser av att det brister ute i skolorna måste vi agera.
- Vi hade helst velat undvika de här skärpningarna eftersom vi vet att det påverkar lärarnas arbete men att få bukt med läckorna väger tyngre. Fusket skapar mycket stress och oro bland lärare och elever som ärligt vill visa sina kunskaper, säger Anders Boman.
Hela listan med åtgärder
Skolverket gör nu en rad förändringar i rutiner och de föreskrifter som reglerar skolornas hantering av proven. De flesta åtgärderna träder i kraft till höstens nationella prov.
- Separat leverans av facit tidigast på provdatum eller dagen efter. Undantag är de sista proven i maj då utskick av facit i efterhand kan äventyra betygsättningen.
- Ändrade rutiner för utskick av prov till skolorna. Skolverket fastställer leveransdatum och lägger det i närmare anslutning till provdatum.
- Skolverket uppmanar skolorna att börja provet senast kl 9 på aktuell provdag. Förändringen genomförs också i föreskrifter så snart det är juridiskt möjligt.
- Föreskriften ändras så snart det är möjligt vad gäller när proven får öppnas. Ändringen innebär att proven ska öppnas vid provtillfället. Vissa typer av anpassningar för elever med funktionshinder kan motivera att provet öppnas tidigare, dock tidigast 24 timmar i förväg. En vanlig anpassning som inte motiverar öppning av prov i förväg är förlängd skrivtid.
- Skolverket tydliggör kraven på skolhuvudmännen, det vill säga kommuner och ansvariga för fristående skolor. Skolinspektionen följer upp att skolhuvudmännen har rutiner för att följa Skolverkets föreskrifter. Skolverket rapporterar också spridning och bristande hantering direkt till Skolinspektionen som skyndsamt kan följa upp händelsen.
- Uppföljning med rektorer och skolhuvudmän om hur hanteringen av proven fungerar. Syftet är att få mer kunskap för att kunna fatta ytterligare beslut om åtgärder för att stärka rättssäkerheten när nationella prov genomförs.
-Vi hade gärna velat göra alla dessa förändringar omedelbart. Men dels är prov och facit redan utskickade till skolor och sedan finns det juridiska hinder som gör att vissa förändringar kan träda ikraft först senare. De flesta åtgärderna kommer genomföras nu till höstterminen, säger Anders Boman.
Aktuell polisanmälan och sociala mediers ansvar
Skolverket har nyligen polisanmält ett anonymt konto på Instagram där någon som kommit över nationella prov har sålt proven vidare.
-Det är väldigt angeläget att polisen hanterar fallet skyndsamt. Spridningen av nationella prov kostar skattebetalarna många miljoner och leder till stora problem på skolorna. Vi vill också att Facebook och andra sociala medier agerar. Det är deras plattformar som möjliggör spridningen och vi är säkra på att de inte vill förknippas med den här ljusskygga verksamheten, säger Anders Boman.
För mer information
www.skolverket.se
För frågor kontakta
Anders Boman, chef enheten för nationella prov 08-527 331 29
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
