Om vi lyckas hindra att tio människor dödas av rattfylleri innebär det en besparing för samhället på närmare en halv miljard kronor

De personer som förlorar en familjemedlem eller vän betalar ett högt pris. En rattfyllerist tar inte bara ett liv, hens handlingar sprider sig som ringar på vattnet. Alla de som drabbas av rattfylleri har närstående som också får sina liv förändrade för alltid efter en olycka.Både känslomässigt men också genom att anhöriga avstår från att jobba för att vårda och rehabilitera den skadade, eller kanske inte kan jobba för att man är knäckt efter att ha förlorat en familjemedlem - vilket leder till förlorad arbetsinkomst och kanske till och med att man förlorar jobbet.
De skadade kanske kräver akutsjukvård vilket förutom den omedelbara kostnaden för samhället även kan leda till längre väntetider på akuten för alla andra och att planerade operationer ställs in.
Kostnaderna som uppstår när någon dör på grund av rattfylleri är oändliga. Det går inte att sätta ett högt nog pris på ett människoliv. Samhällskostnaderna då någon dör på grund rattfylleri räknas det däremot på. De består dels av materiella kostnader och dels av en riskvärdering. Materiella kostnader innebär den svårt skadades sjukvårdskostnader, så som akutvård, rehabilitering, anhöriga som avstår från att jobba för att vårda den skadade, förlorad arbetsinkomst och liknande. Riskvärderingen består i förlusten av samhällsintäkter då en människa inte längre är i arbete. 2017 var det 81 personer som dog av drog- och alkoholrelaterade trafikolyckor.Den totala samhällsekonomiska kostnaden för dödsfallen i rattfylleriolyckor 2017 beräknas till 3,78 miljarder kronor, vilket är en större kostnad än vad regeringen har fördelat till att driva myndigheterna Trafikverket, Transportstyrelsen och Trafikanalys. Om vi lyckas hindra att tio människor dödas av rattfylleri innebär det en besparing för samhället på närmare en halv miljard kronor.
Varje dödsfall är ett för mycket. Varför ska bilindustrin, politiker och regeringen låta det gå så långt? MHF har länge förespråkat alkolås i alla bilar och att ha fler poliser ute i trafiken. Många av dem som blåser positivt i polisens sållningsinstrument har ett pågående risk- eller missbruk. Idag görs det 12 600 rattfyllerikörningar per dag i Sverige. Varje timme, dygnet runt, görs det alltså i runda tal 525 rattfulla körningar i Sverige. Hjälp oss att stoppa dem.
Trafiknykterhetens dag
Tisdagen 22 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri, och som arrangerats varje år sedan 2002. På fler än 160 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Ett större riksevent arrangeras också varje år, i år är vi i Alingsås på Lilla Torget mellan 10.30-15.00.
Nyckelord
Kontakter
Lars Olov SjöströmTrafiksäkerhetschef
Trafiksäkerhetsexpert på MHF
Bilder


Om
MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.
Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
Delta i Tylösandsseminariet Studio: ”När erfarenhet möter risk – om äldre och trafiksäkerhet”5.12.2025 14:51:02 CET | Pressinbjudan
Den 10 december sänder MHF Tylösandsseminariet Studio. Den här gången fokuserar vi på äldre och trafiksäkerhet. Allt fler svenskar är äldre, friska längre, och fortsätter köra bil. Det är positivt för frihet och delaktighet, men ställer nya krav på hur vi arbetar med trafiksäkerhet, vård, tillsyn och stöd.
MHF uppmärksammar “Vecka 45” nationella uppmärksamhetsveckan om alkohol, i år med fokus på äldre och alkohol30.10.2025 13:33:41 CET | Pressmeddelande
Under vecka 45 uppmärksammar MHF den årliga alkoholtemaveckan. I år riktas ljuset mot en grupp som sällan står i fokus i alkoholdebatten, nämligen äldre och alkohol.
MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.
26 september: Sverige uppmärksammar Trafiknykterhetens Dag – MHF i rikstäckande samverkan med Bilprovningen22.9.2025 09:01:04 CEST | Pressmeddelande
Den 26 september 2025 uppmärksammar MHF Trafiknykterhetens Dag över hela landet – i år i nära samverkan med Bilprovningen på stationer runt om i Sverige. Syftet är att sätta ljuset på de människor som drabbas av rattfylleri och mobilisera fler att agera mot alkohol- och drogpåverkan i trafiken.
Rättelse: fel ordval i MHF:s pressmeddelande om elsparkcyklar18.9.2025 11:51:21 CEST | Pressmeddelande
I vårt tidigare pressmeddelande ”MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar” råkade ett felaktigt ordval smyga sig in i en mening om vår granskning. Ordet ”olagliga” ska vara ”lagliga”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
