Full pott och utökad VM-ledning för mästerlige Kristoffersson

Helgen började annars som tidigare den här säsongen, med en tung lördag för Kristoffersson. Arvika-föraren noterade en fjärde och en sjätte plats i Q1 och Q2.
- Jag vet inte vad det är med mig och lördagar. Verkar som jag har blivit mer av en söndagsperson. Men det gör mig ingenting. Finalen är ju på söndag, säger Kristoffersson.
Till finaldagen hade VM-ledaren hittat farten i sin Volkswagen Polo R Supercar. 50 poäng vardera i Q3 och Q4 betydde 16 kvalpoäng och pole position i första semifinalen.
Där blev dramatiken desto större. Kristoffersson krokade ihop med stallkamraten Petter Solberg in mot första kurvan och brakade in i en däcktrave med bredsidan före och en rödflagg som följd.
- Redan före semifinalen hade jag problem med radion. Jag kunde inte höra spottern. Vi lyckades lösa det problemet, men det blev lite stressigt. Och när vi sedan kom till första kurvan stötte jag och Petter ihop och sedan bar det rakt in i barriären. Det var absolut inte vår plan!
Omstarten blev lugnare. Kristoffersson tog sig genom första svängen utan problem och kunde sedan kontrollerat ta hem semifinalen och säkra ytterligare sex poäng.
I finalen var Kristofferssons Polo R Supercar snabbast ut och efter en kontrollerad körning med en säker joker-runda på sista varvet säkrade regerande världsmästaren sin tredje seger på fyra deltävlingar i år – ett makalöst facit. Helgen inbringade dessutom maximala 30 VM-poäng.
- Vi hade lite jobb att göra före finalen, men jag har det bästa teamet i världen – de var fantastiska!
- Jag vet inte vad det var, men jag kände att jag inte hade den rätta farten under första halvan av racet och Andreas (Bakkerud) var precis bakom mig. På en del ställen var det riktigt halkigt och jag var tvungen att köra mycket försiktigt och exakt.
Efter den dramatiska semifinalen och den efterföljande finalen var det förstås med stor lättnad Kristoffersson klev högst upp på pallen.
- Som ni säkert förstår är jag lycklig nu. Det var en superstressig timme, men vi tog hem segern och plockade fina poäng till PSRX Volkswagen Sweden, vilket är det som betyder något, säger Johan och konstaterar att det kanske var den mest svårköpta av alla tretton delsegrar han har tagit i VM.
I VM-tabellen leder nu Kristoffersson på 105 poäng, fjorton före Sebastien Loeb och hela 22 före trean Andreas Bakkerud. Petter Solberg delar fjärdeplatsen med Mattias Ekström, efter att ha fått bryta den omstartade semin.
- Verkligen tufft att behöva bryta i semifinalen. Vi hade en riktigt snabb bil den här helgen, ledde efter första dagen och allt såg bra ut. Kollisionen med Johan var bara en sån där grej som händer, men det smärtar lite mer när det är med en teamkompis, konstaterar Solberg.
PSRX Volkswagen Sweden utökade också ledningen i teammästerskapet. Det Torsby-baserade teamet har nu 185 poäng, 22 fler än nya tvåan EKS Audi Sport. Team-chefen i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg, var förstås nöjd med det utfallet.
- Först och främst ett stort grattis till Johan! Vilken fantastisk final av honom. Det som hände mellan honom och Petter i semifinalen var riktigt olyckligt, men det är sånt som händer inom racing.
VM fortsätter om två veckor i norska Hell, där Johan Kristoffersson förra året tog en minnesvärd seger, trots en kraftigt skadad fot.
Resultat Supercar-final:
1) Johan Kristoffersson
2) Andreas Bakkerud
3) Sebastien Loeb
4) Mattias Ekström
5) Niclas Grönholm
6) Kevin Hansen
Förarmästerskapet VM:
1) Kristoffersson 105
2) Loeb 91
3) Bakkerud 83
4) Ekström 80
5) Solberg 80
6) Timmy Hansen 71
Teammästerskapet VM:
1) PSRX Volkswagen Sweden 185
2) EKS Audi Sport 163
3) Team Peugeot Total 162
4) GRX Taneco 86
5) Olsbergs MSE 55
6) GC Kompetition 54
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seSandra EvansPR Manager PSRX Volkswagen Sweden
Tel:+44 7887 693993 +44 76 110 7 110Sandra@pettersolberg.noBilder



Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen presenterar tre nya konceptbilar i Shanghai: ID. AURA, ID. ERA och ID. EVO22.4.2025 15:45:31 CEST | Pressmeddelande
ID. AURA, ID. ERA och ID. EVO representerar en ny generation smarta eldrivna bilar och ger en förhandstitt på produktoffensiven i Kina för de kommande åren. Konceptbilarna har premiär på bilsalongen i Shanghai.
Ny rapport: Stockholm riskerar missa klimatmål för transportsektorn4.4.2025 06:44:54 CEST | Pressmeddelande
Med fem år kvar riskerar Stockholm missa att klimatmålen för transportsektorn och visionen om Elektrifierad huvudstad nås år 2030. I en ny rapport från Volkswagen, Scania och Ellevio – "Eltransporter Stockholm 2030" – redovisas hur det går med arbetet för att minska utsläpp från innerstadstrafiken genom elektrifiering, samt vilka insatser som krävs för att hinna fram i tid.
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum