
Extra benutrymme och mat ombord mest efterfrågat vid utlandsresor

Vid köp av en utlandsresa ingår många gånger endast själva flygstolen. Andra bekvämligheter eller produkter är ofta något som resenärerna kan välja att köpa till.
- Måltid ombord, tillsammans med extra benutrymme, är lite förvånande det som flest svenskar kan tänka sig att köpa till när de reser utomlands. Jag hade nog gissat på att bokad sittplats eller en reseförsäkring skulle prioriteras över mat på planet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Svenska resenärer prioriterar olika typer av tillägg, beroende på var i landet man bor. 36 procent av resenärer från Göteborgsområdet köper gärna till extra bagage, medan motsvarande siffra för boende i Malmöområdet är 19 procent. Nästan 3 av 10 resenärer hemmahörande i Småland eller Gotland/Öland betalar gärna för reserverad sittplats (28 procent), medan endast 8 procent av boende i norra Mellansverige bryr sig om att boka sittplats.
Nästan en femtedel (18 procent) är intresserade av möjligheten att kunna avboka sin resa utan läkarintyg, och nästan lika många (16 procent) är intresserade av ombokningsbara biljetter som innebär att man kan ändra datum på resan. Om något oförutsett inträffar, oavsett om det handlar om att chefen inte beviljar semestern eller om en inbjudan till en rolig tillställning dimper ner, kan det kännas skönt att kunna ändra datum eller avboka resan.
- Ticket har utvecklat ett unikt avbokningsskydd, TicketGaranti, som innebär att resenären kan avboka sin resa med vilket flygbolag som helst upp till 3 timmar innan avgång. När man kanske är osäker på hur kalendern kommer se ut, eller helt enkelt inte är sugen på att åka på solsemester om väderprognosen på resmålet är dyster, är detta en trygghet som fler och fler efterfrågar och vi märker en tydligt ökande efterfrågan, säger Katarina Daniels.
Även om stökiga och högljudda barn kan vara ett störande moment under en flygresa är det få resenärer som kan tänka sig att betala extra för att sitta i en barnfri zon. Endast 7 procent av de svenska resenärerna är intresserade av att köpa till en flygresa garanterad fri från små fötter som sparkar på stolsryggen.
- Trots att en flygresa kan vara jobbig för yngre barn och påverka medresenärer har de flesta överseende, och kanske inser att det oftast är jobbigast för barnet självt – och för föräldrarna, säger Katarina Daniels.
Vad kan du tänka dig att betala extra för när du bokar en flygbiljett till din privata utlandsresa?
- Måltid ombord (26 procent)
- Extra benutrymme (26 procent)
- Incheckat bagage ingår (25 procent)
- Möjlighet till avbokning av resan utan läkarintyg (18 procent)
- Bokning av sittplats (17 procent)
- Skönare säte (16 procent)
- Ombokningsbar/flexibel flygbiljett (16 procent)
- Reseförsäkring (avbeställningsskydd mot läkarintyg (11 procent)
- Fast Track förbi säkerhetskontrollen/Tillgång till lounge (9 procent)
- Wifi/internetuppkoppling (9 procent)
- Extra kilon i resväskan (8 procent)
- Barnfri zon (7 procent)
- Underhållning, t.ex. film ombord (5 procent)
- Inget av ovanstående (9 procent)
- Tveksam, vet ej (5 procent)
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Nyckelord
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.seBilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.

Ticket