
Unik potatisautomat öppnar dörren till Tyskland

– Förhoppningsvis ska Agripo bli en dörröppnare till den tyska marknaden för hela vårt företag, säger Johan Särefors som är exportchef på Butikskonsult.
Butikskonsult, som har sitt säte i Kumla utanför Örebro, är ett familjeföretag som grundades 1983 med affärsidén att utveckla och leverera inredningslösningar för detaljhandeln. I kundkretsen finns många välkända handelskedjor som Coop, Willys, Lidl och Ica.
– Vi arbetar mycket med att hitta rätt inredningslösningar som är anpassade för specifika kunder och deras behov, framförallt inom dagligvaruhandeln, berättar Johan Särefors.
Flera fördelar med Agripo
2014 förvärvade Butikskonsult företaget Agripo som utvecklat en automat för potatis och andra rotfrukter som säljs i lösvikt. Fördelen med automaten är att den underlättar hanteringen för personal och kunder, men även skyddar de ljuskänsliga varorna genom att endast exponera en mindre mängd åt gången.
– I många butiker utomlands används stora öppna trälådor. Nackdelen är att kunderna då får böja sig ned i lådorna samtidigt som potatisen riskerar att bli ljusskadad. Med Agripo däremot blir det längre hållbarhet, mindre matsvinn och förbättrad personalergonomi, säger Johan Särefors.
Tyskland första exportmarknad
Butikskonsult står nu i startgroparna för att genomföra en stor satsning på export med Agripo. Den första marknaden som bearbetas är den tyska. I oktober 2016 deltog Johan Särefors i ett seminarium i Hamburg som anordnades av Tysk-Svenska Handelskammaren och fick då tillfälle att träffa bland andra en representant för den andra största tyska livsmedelskedjan Rewe.
– Mötet var positivt och resulterade i att automaten nu testas i tre av Rewes butiker. Hittills har allt gått bra och jag tror på ett positivt utfall när vi utvärderar i slutet av september. Dessutom har vi kommit igång med tester i 15 Edeka-butiker i norra Tyskland – ett direkt resultat av vårt deltagande på mässan Euroshop i Düsseldorf i mars i år, förklarar Johan Särefors.
Börjar ge ringar på vattnet
Om testerna slår väl ut hoppas man kunna installera fler automater så småningom. Intresse finns även från andra tyska matkedjor.
– Det märks att företagets satsning på den tyska marknaden nu börjar ge ringar på vattnet. Eftersom tyskarna för det mesta är ”good followers” snarare än ”early adopters” tror vi att framgångsrika tester på de stora livsmedelskedjorna kommer att öppna dörren på vid gavel för Butikskonsult i Tyskland. Vi är väldigt glada att vi fått hjälpa företaget med affärskontakter och på flera stora tyska mässor, säger Anne Geitmann, stf. affärsområdeschef Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Nyckelord
Kontakter
Anne Geitmann
Stf. affärsområdeschef Market Entry & Business Development, Mässor
anne.geitmann@handelskammer.se
+46-8-665 18 15
Bilder

Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.