
Tyska perspektiv i Almedalen

Med våra seminarier på eftermiddagen den 3 juli lyfter vi som vanligt tyska perspektiv i Almedalen. Först står det nya innovationssamarbetet German Swedish Tech Forum i fokus. Därefter handlar det om tysk näringspolitik inför valet i höst. En kompetent tysk-svensk panel med företrädare från företag, myndigheter och media kommer att diskutera frågan vad nästa förbundskansler måste ta itu med.
Partner till våra evenemang i Almedalen är Tysklands Ambassad, Siemens, SAP, E.ON, Mercedes-Benz, Lidl och Uniper.
Mer information om seminarierna:
Paneldiskussion: Vad innebär det nya innovationssamarbetet mellan Tyskland och Sverige?
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
I januari sjösatte Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA gemensamt German Swedish Tech Forum, en plattform för tysk-svenskt innovationssamarbete som invigdes av förbundskansler Angela Merkel och statsminister Stefan Löfven. Vad innebär det nya initiativet konkret? Vilka nya samarbeten kan vi förvänta oss och vilka lösningar kan komma ut av dessa? Vad säger företagen? Hur stöds samarbetet av regeringen?
Medverkande:
Per Engström, kansliråd på Statsrådsberedningen, Regeringskansliet
Göran Persson, divisionschef Process Industries & Drives på Siemens AB
Till Oberwörder, Global Head of Marketing, Sales and Services på Mercedes-Benz Trucks
Stefan Frank, Supply Chain & Industry 4.0 Manager på SAP Sverige
Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania
Ninni Löwgren, chef Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren
Johan Weigelt, vvd för IVA
Moderator är Jan Westberg, kommunikatör på IVA.
Tid: 3 juli kl 15.00 - 15.40
Plats: Gotlands konstmuseums baksida, tältet mitt emot Mellangatan 19
Här kan du läsa mer om talarna och programmet.
Paneldiskussion Tyskland i dialog: Tysk näringspolitik efter valet – vad måste nästa förbundskansler ta itu med?
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
I september i år går tyskarna till val och mycket står på spel. Vad kommer valutgången att betyda för ekonomin och näringslivet? Vilka är de viktigaste prioriteringarna från näringslivets sida? Och vilka ämnen och lösningsförslag borde vi ta med oss in i den svenska valrörelsen nästa år? Möt vår kompetenta tysk-svenska panel:
Stefan Kooths, chef för prognoscentret vid Institutet för världsekonomi i Kiel (IfW)
Klaus Schäfer, CEO för Uniper
Ingrid Thörnqvist, utrikesredaktör på SVT
Sylvia Schwaag Serger, direktör internationell strategi och innovationspolitik på Vinnova
Wolf von Rotburg, strateg inom European Equities på Deutsche Bank
Seminariet och diskussionen hålls på engelska och modereras av Therese Larsson Hultin, utrikesanalytiker på Svenska Dagbladet Näringsliv.
Tid: 3 juli kl 16.00 - 17.00
Plats: Gotlands konstmuseums baksida, tältet mitt emot Mellangatan 19
Nyckelord
Kontakter
Malin Johanssonkommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.