
Bra transportförpackning lönar sig!

Från S till XXL
Vare sig transporten sker via fartyg, tåg, flyg eller vägtransport så behöver transportgodset förpackas ordentligt och säkert. Transportsträckorna kan vara långa och strapatsrika med allt från häftiga inbromsningar, skumpiga flyglandningar, klimatskillnader, många omlastningar och även omförpackningar. Förpackningsföretagen behöver klara av de ökade kraven och leva upp till kundernas speciella önskemål. Kvalitet och förstklassig service är ledord för en industri med växande konkurrens. Vad som behövs är förpackningssystem som garanterar minimalt svinn, snabb maskinväxling med minsta möjliga driftstopp, kostnadseffektivt samt energi- och resurssnålt.
Förpackningen 5 procent av varans värde
För en innovationspressad bransch som förpackningsindustrin är tekniken avgörande. Tillverkningen av förpackningar är idag enklare med kortare produktionstider, mer exakt hållna specifikationer och energieffektivitet. Kundernas anspråk ökar. För framgång på marknaden är användningen av individuella och behovsanpassade förpackningssystem avgörande. På världens största förpackningsmässa, Interpack 2017 mellan den 4 till 10 maj 2017 i Düsseldorf, kan besökaren bilda sig en uppfattning om vilka strategier och produkter producenterna behöver för att leva upp till marknadens krav. Ett är säkert, för den som spar i fel ände, kan det bli dyrt. Skador på grund av att transportförpackningen inte var tillräcklig kan innebära att kostnaderna drar iväg med tusentals till tiotusentals Euro. Dessutom kan företagets image påverkas negativt. Logistikexperter rekommenderar att runt 5 procent av varans värde används på transportförpackningen och när det handlar om tekniska varor något mer. Ordentlig utbildning och tydliga anvisningar rörande lagring och transport är viktigt för medarbetarna. Den som investerar tillräckligt i förpackningen och följer en passande kravprofil slipper kostnader för eventuella reklamationer. Både produkt och rykte förblir intakt. Det lönar sig.
Läs hela texten i bifogade dokument.
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren