
Tysk-svenska konjunkturbarometern maj 2018: fortsatt optimism bland företagen – trots tydligt påtalade risker

Trots en orolig omvärld ser företagen i Tyskland och Sverige fortsatt positivt på utvecklingen av affärerna mellan de båda länderna under den närmaste framtiden. Det visar Tysk-Svenska Handelskammarens senaste enkätundersökning bland medlemsföretag på båda sidor Östersjön.
Årets första månader gav näringslivet i Tyskland och Sverige många anledningar till oro och avtagande optimism inför framtiden: hotet om strafftullar och andra handelsbarriärer, politisk osäkerhet kring Iran, Nordkorea och den fortsatta utvecklingen i Kina, den ovissa fortsättningen av krisen i Italien med risken att den spiller över på andra länder, på sistone delvis nedåtpekande konjunkturindikatorer, en svag krona och kanske också införandet av en ny europeisk dataskyddslagstiftning – för att bara nämna några.
Men företagen i våra båda länder verkar ändå inte särskilt bekymrade vad gäller affärsförväntningarna. I maj månads Tysk-svenska konjunkturbarometer är de fortsatt optimistiska när de bedömer utsikterna för de kommande tolv månaderna. Jämfört med den senaste undersökningen i december har svarsfördelningen endast marginellt förändrats.
– Svenska företag har en positiv syn på affärsmöjligheterna i Tyskland under de kommande tolv månaderna. Inte mindre än 40 procent av paneldeltagarna ser en bättre utveckling jämfört med dagsläget och endast 6 procent en utveckling åt fel håll. Även tyskarna behåller sin ganska positiva framtidstro vad gäller Sverige under det kommande året. 24 procent av de svarande prognosticerar ytterligare förbättringar av det egna affärsläget och så lite som 6 procent ser försämringar, sammanfattar Hubert Fromlet, Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren och affilierad professor vid Linnéuniversitetet, som analyserat resultatet.
Affärsutsikter för de kommande 12 månaderna
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Aktuella affärsläget inte fullt så bra
Frågar man efter den aktuella utvecklingen av handeln med Tyskland respektive Sverige ser läget dock inte fullt så positivt ut – även om de nyligen publicerade svenska BNP-siffrorna för årets första kvartal tyder på en fortsatt god inhemsk konjunktur i Sverige. De tyska paneldeltagarna ger affärsutbytet med grannen på andra sidan Östersjön denna gång medelbetyget 3,5 på en skala från 1 till 5 där 1 motsvarar mycket dåligt och 5 mycket bra. Detta är en tiondel högre än i december. Svenskarna i sin tur når endast ett svarsgenomsnitt på 3,3 för handeln med Tyskland – en tiondel lägre än i förra mätningen.
– Översätter man dessa genomsnittsbetyg i ord blir det bättre än ”tillfredsställande” men likväl inte riktigt bra. Mindre än hälften av de svarande i båda länder är nöjda med det aktuella affärsläget på den andra marknaden (betyg 4 eller 5). Var tionde tysk och mer än var femte svensk är direkt missnöjd (betyg 1 eller 2). En svag konjunktur kan knappast ligga bakom dessa otillräckliga siffror utan det ser ut att främst bero på strukturella faktorer, kommenterar Hubert Fromlet.
Utvecklingen av affärerna för närvarande
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
– Svarsfördelningen visar att 40 procent av de tyska och 35 procent av de svenska paneldeltagarna bedömer de bilaterala affärerna som endast tillfredsställande. Framförallt i denna grupp borde det finnas potential till förbättringar. Här kan vi som Tysk-Svenska Handelskammaren hjälpa till med vår expertis och vårt breda nätverk på båda sidor Östersjön. Sedan kommer Sveriges medverkan som partnerland på en av världens största industrimässor, Hannover Messe, nästa år säkerligen att ge ytterligare impulser för framgångsrika industrisamarbeten mellan våra länder, säger Ralph-Georg Tischer, Tysk-Svenska Handelskammarens vd.
En tredjedel ser ökade risker
Företagen fick denna gång även svara på frågan om de ser ökade risker för sina respektive verksamheter under det kommande året. En stor majoritet av deltagarna i både den svenska och den tyska panelen förnekar detta. Men det finns en tydlig skillnad mellan länderna.
– Faktum är att mer än en tredjedel av de svenska enkätdeltagarna tror på växande affärsrisker under de kommande tolv månaderna. Det är inte försumbart. Bland de tyska svaranden är det bara drygt var fjärde som ser växande risker för det egna företaget, säger Hubert Fromlet.
– Kanske spelar det in att det är valår i Sverige och att det ser ut att bli en komplicerad regeringsbildning efter valet i september. I Tyskland har vi precis sett hur långdragen processen kan bli tills en ny regering var på plats. Ovissheten som en sådan situation för med sig leder ofta till att man inom näringslivet avvaktar och tvekar kring viktiga beslut, säger Ralph-Georg Tischer.
Många oroliga för vikande konjunktur
De som befarar ökande risker under den närmaste framtiden kunde i enkäten även konkretisera vad de är mest oroliga för. Många av svaren av både svenska och tyska deltagare kretsar kring en vikande konjunktur efter den mångåriga uppgången i båda länder.
Även politiska risker, både på nationell och internationell nivå, och den handelspolitiska utvecklingen i världen nämns ofta, tillsammans med valutautvecklingen (svag krona). Bland de svenska paneldeltagarna tillkommer dessutom en oro för skärpt konkurrens, speciellt från tillväxtmarknader som Kina.
Enkäten genomfördes före det förnyade utbrottet av regeringskrisen i Italien.
Sammanställning av de mest nämnda riskerna
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Tysk-svenska konjunkturbarometern är handelskammarens undersökning avseende svenska och tyska exportföretags syn på de tysk-svenska handelsrelationerna och relaterade ämnen. De aktuella frågorna besvarades mellan 8 och 18 maj 2018. 186 företagsrepresentanter från Tyskland och Sverige deltog denna gång. För varje undersökningsdeltagare donerar Tysk-Svenska Handelskammaren 10 kronor till Läkare utan gränser.
Alla utgåvor av konjunkturbarometern finns på www.handelskammer.se/konjunkturbarometer.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seFrank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seBilder

Dokument
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.