
Plaståtervinning tekniskt inget problem längre

Enligt förbundet "Plastics Europe" låg den europeiska branschens förbrukning på 47,8 miljoner ton, varav ca. 25,8 miljoner ton åter samlades in efter användning. Insamlingskvoten är enligt "Plastics Europe" för de 28 EU-länder plus Norge och Schweiz som betraktats, fortsatt väldigt varierande.
Nio av länderna har emellertid infört deponeringsförbud av plastavfall men i andra länder ligger den deponerade andelen med upp till hela 70 procent insamlat plastfall, vilket fortfarande är mycket högt. Omräknat används runt två tredjedelar av avfallsmaterialen i Europa för återanvändning, medan 30,8 procent fortfarande deponeras. Av plastavfallet som återanvänds, 7,7 miljoner ton, blir hälften återanvänt material medan resten förbränns.
Kompositer går oftast inte att återvinna
Återvunna produkter gjorda av rena polymerer är lätta att återarbeta medan det är en helt annan sak när det gäller produkter som består av två eller flera råmaterial. Därför kräver bland annat Dr. Michael Scriba, VD på mtm-plastics och medlem i Plastics Recyclers Europe (PRE) och i "Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung (bvse) att man redan från början har en återvinningsvänlig design på förpackningen, vilka trots allt utgör den största delen av konsumentavfallet. En viktig aspekt är att om möjligt undvika fyllnadsmaterial såsom krita inom PE- och PP-förpackningar, kombinationer av plast och papper, begränsa pigmentering samt vara aktsam på att tätningen av alla produkter ligger minst på 1g/cm3 så att en separering är möjlig. I branschen finns det en strävan att utveckla återvinningstekniker för kompositer. En intressant utveckling som bland annat genomförs hos Trenntechnik Ulm GmbH, vilka utvecklat kemiska separationsmetoder för PE/PA-kompositer och byggt upp en produktionsanläggning med en kapacitet på tio ton/dag.
Trots att återvinning finns på allas läppar och det även inom plastbranschen, kan experter konstatera att det i jämförelse med andra branscher används alltför lite återvunnen plast istället för nyproducerad. Framförallt med tanke på att tekniken finns.
På K 2016 i Düsseldorf (världsledande fackmässa för plast och gummi) mellan den 19 till 26 oktober visas bland annat det senaste inom denna utveckling samt allt annat som rör plast- och gummiindustrin.
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Dokument
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren