Tyska Turistbyrån

DZT uppnår guldstatus vid Green Globe-certifieringen

Dela
©SeanPavonePhoto: Frankfurt am Main Stadtsilhouette
©SeanPavonePhoto: Frankfurt am Main Stadtsilhouette

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har med framgång godkänts för återcertifieringen i Green Globe Program. DZT tilldelades guldstatus för en kontinuerlig certifiering under fem år i följd.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar:

– Reselandet Tyskland ska vara en destination som präglas av varierade och hållbara erbjudanden och tjänster inom turism. Vi som företag föregår med gott exempel genom att aktivt jobba på att minska våra ekologiska fotavtryck. Genom att uteslutande använda oss av ekologisk ström på vårt huvudkontor samt genom att arrangera den globala turismmässan Germany Travel MartTM som Green Meeting har vi enbart i år minskat CO2–utsläppen med nästan 200 ton.

Green Globe-certifiering ger internationellt erkännande Green Globe Certification Standard är en global certifieringsprocess för reseindustrin. För att delta krävs det att alla hållbara aktiviteter dokumenteras enligt en omfattande lista med kriterier på områdena hållbart management, samhälle, ekonomi, kulturarv och miljö, samt att dessa rapporteras in till Green Globe-systemet. Företaget kontrolleras även på plats av en ackrediterad, oberoende kontrollant.

Lokalt miljösamarbete med Ökoprofit Frankfurt am Main

Sedan 2014 har DZT dessutom varje år uppfyllt kraven för staden Frankfurts miljöutmärkelse Ökoprofit. Detta är ett kooperationsprojekt mellan kommunen och lokala företag. Under certifieringsprocessen deltar företagen i olika workshops i allt från energieffektivisering till medarbetarmotivation. Ökoprofit-kommissionen besöker sedan företagen för att på plats kunna bedöma de miljöåtgärder som utförts.

Kompetenscentrum för hållbarhet

DZT har systematiskt byggt upp och utökat sin kompetens på området hållbarhet med en strategi som vilar på tre pelare. Den första pelaren gäller utveckling av konkreta, hållbara erbjudanden och projekt. DZT ställer sin kompetens till förfogande för sina partners och sammankopplar kompetensen inom nätverket. Med den andra pelaren, kommunikationsstrategi, förankrar DZT aspekten hållbarhet i marknadskärnan, exempelvis genom riktad tema-marknadsföring som inbegriper alla marketinginstrument som står till förfogande. Med jämna mellanrum presenterar DZT den höga standard som reselandet Tyskland har uppnått på internationella workshops och konferenser. Den tredje pelaren, interna hållbarhetsinitiativ, knyter ihop alla aktiviteter inom hållbarhetsaspekten som företaget självt utför.

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

©SeanPavonePhoto: Frankfurt am Main Stadtsilhouette
©SeanPavonePhoto: Frankfurt am Main Stadtsilhouette
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye