
Luther 2017 – 500 år av reformation i Tyskland

Under 2017 riktar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) strålkastarljuset på det 500-åriga reformationsjubiléet under sina världsomspännande sälj- och marknadsföringsaktiviteter. Temakampanjen ”Luther 2017 – 500 år av reformation i Tyskland“ är Lutherdecenniets höjdpunkt, och symbolfiguren Martin Luther är en utmärkt reklampelare för att locka kulturellt intresserade och religiöst motiverade resenärer att upptäcka Tyskland.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Tyskland är etablerat som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Med aktiviteterna kring Lutherdecenniet och reformationsjubiléet hoppas vi nå ut till de runt 400 miljoner protestanter runt om i världen som än i dag har starka band till reformationen. Kampanjen förmedlar en mångfacetterad och modern bild av Tyskland och målet är att ytterligare stärka vår position i den internationella konkurrensen.
Global kommunikation via online-kanaler
Den världsomspännande temakampanjen bedrivs främst digitalt. På hemsidan www.germany.travel presenterar DZT under hela Lutherdecenniet reformationstemat med omfattande innehåll: Bland annat en animerad film med information och fakta kring temat, sex panoramavideos som presenterar intressanta historiska orter i Luthers liv samt åtta Lutherrutter i Luthers fotspår som finns på 30 olika språk. Tillsammans med Playmobil har man dessutom tagit fram en Luther-figur som symbol för temakampanjen. Luthers viktigaste orter som Lutherstäderna Wittenberg, Eisleben och Mansfeld, Torgau, Schmalkalden, den medeltida borgen Wartburg i Eisenach, Erfurt, Augsburg, Coburg, Worms och Heidelberg har märkts ut på en interaktiv karta.
DZT använder sig av alla relevanta sociala media-plattformar som Facebook, Instagram och Youtube för att nå ut med kampanjen och DZT har även bjudit in bloggare och influencers på resor till utvalda platser längs Luther-rutterna. Alla aktiviteter på sociala medier finns samlade under hashtaggen #luthercountry. Men även klassiska offline-aktiviteter som pressresor, PR-events och andra säljaktiviteter ingår i kampanjen.
Aktiviteter på Tysklands källmarknader
På de källmarknader som har särskilt starka band till reformationen som Nederländerna, Schweiz, Danmark, Sverige, Norge, Finland och Ungern samt USA, Kanada och Sydkorea marknadsför DZT kampanjen med skräddarsydda events. I Schweiz kompletterades till exempel online-kampanjerna och text/bild-annonserna under januari med tv-inslag, och i Ungern centrerar DZT sina aktiviteter kring originalet av Luthers testamente.
Nyckelord
Kontakter
Frederic FoersterPress- och webbansvarig
(vikarie till Gustav t.o.m. 31.08.2018)
Gustav SvärdPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85gustav.svaerd@germany.travelBilder

Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Fem måsten i Berlin 202517.12.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
År 1825 påbörjades bygget av museumsön i Berlin. Mitt i staden och mitt i floden Spree. Här finns i dag fem världsberömda museer, med samlingar om mer än 6000 år av mänsklighetens historia.
Tyska Turistbyrån i Sverige stänger12.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyråns kontor i Sverige kommer att avsluta sin verksamhet den 31 december 2024. Därmed avslutas en lång och framgångsrik tid med goda kontakter mellan de svenska resenärerna och destinationen Tyskland
De mest sevärda resmålen i Tyskland 202427.11.2024 10:07:42 CET | Pressmeddelande
Semesterupplevelser för hela familjen, pulserande storstäder och historiska sevärdheter är favoriterna bland internationella besökare i Tyskland. Detta visar resultatet från undersökningen "De 100 mest sevärda resmålen i Tyskland" på den Tyska Turistbyråns (DZT) hemsida.
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.
Tyska Turistbyrån